ראש המחלקה

פרופ' יואל גרינברג

ראש המחלקה
טלפון
דוא"ל
yoel.greenberg@biu.ac.il
משרד
13
קורות חיים

השכלה:

ב.א. במתמטיקה ומחשבים – האוניברסיטה העברית (2003)

מ.א. במוסיקולוגיה – האוניברסיטה העברית (2006)

דוקטורט במוסיקולוגיה – האוניברסיטה העברית (2011)

השתלמות בתר-דוקטורט בחוגים למוסיקה ולביולוגיה אבולוציונית – אוניברסיטת פרינסטון,

ארה"ב (2010-2012)

נוסף:

ויולן ברביעיית כרמל ומגיש את הסדרה "מעבר לקשת"

אתר:  www.carmelquartet.com

מחקר

תחומי מחקר

התפתחות צורת הסונטה במחצית הראשונה של המאה ה-18 על פי מודלים אבולוציוניים

מוסיקה של מלחינים יהודים בעשור שלאחר מלחמת העולם הראשונה.

זיהוי סגנון מוסיקלי באמצעות מחשב

קורסים

סמינרים לתואר שני 

תותחים רועמים ומוזות מזמרות: מוזיקה ומלחמה (47-416-01)

סונטה, מה את רוצה ממני? מבוא לתיאוריות של צורת סונטה (47-861-01)

מעריצים מתחרים וגנבים: על השפעה מוזיקלית (47-715)

קורסי חובה לתואר ראשון:

תולדות המוזיקה המערבית 4 (47-234)

סמינריון חובה לתלמידי תואר ראשון (47-329)

קורסים כלליים:

אנסמבל קאמרי (47-524, 47-564, 47-566)

תזמורת קאמרית

 

פרסומים

Published articles:

  1. Precedents for the “Secondary Development” from Bach to Mozart and Their Implications for Understanding Early Sonata Form, Bach Perspectives 14, Forthcoming
  2. Tinkering with Form: On WF Bach's Revisions to Two Keyboard Sonatas, Music Theory and Analysis (MTA) 6 (2), 200-223
  3. Haydn’s Early Altered Recapitulations: the Case for Formal Evolution, Music Theory and Analysis Vol. V/2 (August 2018,)
  4. Ordo ab Chao: The Fugue as Chaos in the Early Twentieth Century. Music and Letters, 99/1, 74-103 (April 2018)
  5. "Of Beginnings and Ends: A Corpus-Based Inquiry into the Rise of the Recapitulation"; Journal of Music Theory Vol. 61.2, 171-200 (Fall 2017). Winner of the 2018 David Kraehenbuel Award. Finalist in the 2018 SMT emerging scholar award.
  6. “These are your Gods, Oh Israel”: the God-Idea as Chosenness in Schoenberg’s Moses und Aron, and Houston Stewart Chamberlain’s Foundations. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Vol. 48/1 (June 2017) 
  7. “Parables of the Old Men and the Young: the Multifarious Modernisms of Erwin Schulhoff’s String Quartets”; Music and Letters Vol. 95 no.2 (spring 2014), 213-250  [PDF]
  8. With Herlands, Der and Levin: “A Machine Learning Approach to Musically Meaningful Homogeneous Style Classification”; Proceedings of the Twenty-Eighth AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-14), 276-282 [PDF]
  9. "Ben-Haim's String Quartet, Op. 21: A Programmatic Reading"; Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online, Vol. 12 (2015)
  10. “Minding a Gap: The Transition from the Slow Introduction to the Fast Section in Haydn's Symphonies”; Journal of Musicology, Vol. 29, no. 3, (fall 2012), 292-322
  11. “Drawn Up out of a Mute Wellspring: The Revival of Paul Ben-Haim’s Early String Quintet (1919)”; Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online, Vol. 9 I (2012) , 25-42
  12. “Computerized Performance of Palestrina Counterpoint, Whose Rules are Based on Natural Schemata that Express Tranquility”; Proceedings of Understanding and Creating Music Conference 2005 (With Dalia Cohen) 

Book Reviews:

  1. Review of Experiencing Devekut: The Contempla tive Niggun of Habad in Israel. By Raffi Ben-Moshe. Notes, vol. 73 no. 1, September 2016
  2. Review of "Arnold Schoenberg’s A Survivor from Warsaw in Postwar Europe by Joy Calicao. Studies in Contemporary Jewry, Vol. 30, 280-282

Research Grants:

"A Bottom-Up Approach to Musical Form"; Israel Science Foundation 2015-18

Non-peer Reviewed:

1. “Two Sides of a Stylistic Divide”: Liner notes for CD issued by Toccata Classics(TOCC 0214) (Feb. 2014)

2. “Anton Rubinstein’s Ivan the Terrible”; Dialogues and Extensions 2003-2004 

Audio CD

Paul Ben Haim: Chamber Music for Strings, Toccata Classics, London 2014 (TOCC 0214), with the Carmel Quartet

Media Interviews

"מבוא למוצרט". שתי תכניות במסגרת בסדרה "מבוא ל...". ערוץ 2, 13-14/11/2013

"האופרה שניסתה להילחם באנטישמיות", הארץ, גלריה, 27/10/2013

"יצירה כל כך טובה שאפשר למות", הארץ, גלריה, 18/6/2013 

Conference Talks

 “A Corpus-Based, Bottom-Up Approach to Musical Form”; Society for Music Theory Annual Meeting, Milwaukee, November 2014

"On the Origins of the Recapitulation"; EUROMAC 2014, Lueven, September 2014

"'These are your Gods, Oh Israel': Schoenberg’s Moses und Aron and Houston Chamberlain’s Foundations of the Nineteenth Century"; Royal Music Association Annual Meeting, September 2014

Dancing around the Golden Calf: Schoenberg’s Moses und Aron’s engagement with anti-Semitic images, American Musicological Society Annual Meeting, Pittsburgh, November 2013

"These are your Gods, Oh Israel": Schoenberg's Golden Calf and antisemitic imagery, The Sixteenth World Congress of Jewish Studies, July 2013

“Parables of the Old Men and the Young”: Erwin Schulhoff’s String Quartets in the light of post WWI culture, Israeli Musicological Society Annual Meeting, June 2013

Looking Back in Anger: Schulhoff’s post-war works for string quartet as a rejection of tradition, Reimagining Erwin Schulhoff, Viktor Ullmann & the German-Jewish-Czech World, Interdisciplinary Conference at Arizona State University, March 4-5, 2012

From Quotation to Rotation: on the emergence of rotations in 18th century instrumental music, Israel Musicology Society Annual Meeting, July 2011

“Back to the Elements: Towards a Genetic Code of Sonata Form”; American Musicological Society, NE Chapter Meeting (October 2010)

“A Stitch in Time: The Transition from the Slow Introduction to the Fast Section in Haydn's Symphonies”; Israel Musicological Society Annual Conference (June 2009)

“The Development of Formal Conventions in Abstract Language”; Discovering and Covering in Language Conference, Van-Leer Institute & Hebrew University (June 2009)

Cohen D., Greenberg Y.: Computerized Composition of Palestrina Counterpoint; Understanding and Creating Music Conference, Seconda Universita di Napoli, Caserta, Italy (2005)

 

באמצעי התקשורת

תקליטור:

Paul Ben Haim: Chamber Music for Strings, Toccata Classics, London 2014 (TOCC 0214), with the Carmel Quartet

הופעות בכלי התקשורת:

טלויזיה:

"מבוא למוצרט". שתי תכניות במסגרת בסדרה "מבוא ל...". ערוץ 2, 13-14/11/2013

 

השתתפות בתכנית ערב ב"א עם ניר ברנד- https://youtu.be/N14yjcqUecg

 

עתונות:

 

"היצירה הכי חידתית של בטהובן", ראיון, הארץ, גלריה, 7/6/2016

         "בין בטהובן, וולט ויטמן ויצירה עם צלילי רכבות נאציות", ראיון, הארץ, גלריה, 12/1/2016

         "המוזיקה החושנית של המלחין האימתני", ראיון, הארץ, גלריה, 23/6/2015

         "מסתרי אמנות הפוגה", ראיון, הארץ, גלריה, 12/1/2015

         "השלווה המסוכנת של שוברט", ראיון, הארץ, גלריה 30/6/2014

         "האופרה שניסתה להילחם באנטישמיות", ראיון, הארץ, גלריה,  27/10/2013                                     

         "יצירה כל כך טובה שאפשר למות", ראיון, הארץ, גלריה, 18/6/2013

רדיו:

         גל"צ: אורח בתכנית של ליאור פרידמן, "מאחורי הצלילים" (ישודר יוני 2017)         קול המוזיקה: כארבע ראיונות בשנה בתכנית "עכשיו וכאן עם אורחים באולפן" (2015-17)

תאריך עדכון אחרון : 04/09/2022