ד"ר עטרה איזקסון

ד"ר
ראש המגמה לחינוך מוזיקלי
איזקסון עטרה
טלפון: 
פקס: 
משרד: 
שעות קבלה: 

קורות חיים

 

השכלה:

2006 -2002      אוניברסיטת בר אילן – תואר שלישי       

                          המחלקה למוסיקה

                          תכנית מלגת הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים מחזור תשס"ד

1989-1991     "האנטר קולג' " - The City University of New York

                     מ.א.  במוסיקולוגיה וחינוך  (GPA 4.00)

1986-1988     אוניברסיטת חיפה

                       ספרות עברית והשוואתית

1981-1985     אקדמיה למוסיקה ומחול ע"ש רובין   ירושלים

                       ב.א.   בפסנתר  ובחינוך מוסיקלי, תעודת הוראה

הוראה:

         -2006     אוניברסיטת בר אילן - מרכזת מסלול תעודת הוראה במוסיקה– ביה"ס לחינוך,  

                       מרצה: מתודיקה של ההוראה, עבודה מעשית, הוראה זוטא, הוראת מוסיקה

                        בשדה, ניווט כתה ובעיות משמעת, תורת ההוראה, סדנה לאימוני הוראה, חשיבה יצירתית

       -2004     אוניברסיטת בר אילן - מרצה במח' למוסיקה לתולדות המוסיקה המערבית                            

                     (בארוק, קלאסיקה ורומנטיקה),   סוגיות בהוראת תולדות בבית-ספר תיכוניים,                                                   סמינריון: אופרה רומנטית; הליד הגרמני: המלחין כמשורר, השוואת ביצועים

2002- 1997      ביה"ס לאמנויות "רעות" חיפה - מרכזת מגמת המוסיקה

2003 -1992     מנצחת מקהלת המגמה למוסיקה, מורה לתולדות המוסיקה וניתוח יצירות

2008  -1992    מכללת גורדון חיפה - מרצה לדידקטיקה: ניווט כתה, האזנה מודרכת,  

                      קונסטרוקטיביזם, הפעלה יצירתית לגיל הרך, שילוב אמנויות באמצעות מחשב,

                      התק' הרומנטית

1989-1991      ישיבת רמ"ז  ניו יורק - מורה לספרות עברית והשוואתית

                        ההסתדרות העברית הציונית - מורה לספרות

1986-1988      ביה"ס הריאלי העברי - מורה למוסיקה ומנצחת מקהלה

                       מכללת אורנים - מורה מאמנת במכון למוסיקה

 

ד"ר עטרה איזקסון

מרכזת מסלול תעודת הוראה במוסיקה בבי"ס לחינוך באוניברסיטת בר אילן. מרצה במח' למוסיקה ובביה"ס לחינוך. מתמחה במוסיקה של המאה ה-19, בעלת עניין מיוחד בז'אנרים ווקאליים, חקר האסתטיקה של התקופה הרומנטית, חינוך מוסיקלי וזמר עברי. בעלת ניסיון רב בהוראה, ניהול והקמת מגמות מוסיקה, והנחיית מורים בשיטות הוראה אלטרנטיביות, ניהול כתה ובעיות משמעת. תחום מחקר עיקרי: יחסי מורה-תלמיד והשפעה על הישגים. מנחה סטודנטים לתארים מתקדמים בחינוך מוזיקלי ובביה"ס לחינוך

 

פירסומים

א. פרסומים שפיטים:                                                                           Refereed Publications

ספרים, מאמרים ופרקים בספרים:                                                  Articles and Chapters and Books

איזקסון, ע. (2019). צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי. הסדרה לפרשנות ותרבות בעריכת אבי שגיא, ירושלים, הוצאת כרמל.   קישור לדף הספר בהוצאה      מסת"ב 978-965-540-886-7  

איזקסון, ע., וייס, מ. (2017). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה. http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf

איזקסון, ע., (2012). פרק 5 – הרומנטיקה בתוך  תולדות המוזיקה מימי הביניים עד המאה העשרים, יהודית כהן (עורכת), רמת אביב, הוצאת מט"ח, 155-198

מאמרים בכתבי עת:                                                                                   Articles in periodicals

איזקסון, ע., (2008). קנטבילה בפרק הראשון מתוך הקונצ'רטו לפסנתר אופ. 54 מאת רוברט שומאן, מִנְעד, כתב העת המוסיקולוגי בישראל, 6, 1-24

  Isaacson, A., (2010). A Singing Voice in Liszt’s Piano Concerto No. 1 in E flat, Journal of the American Liszt Society, 59-60, 150-67

      Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and  Theory, 32, 57-85

  Isaacson, A., (2012). Norma - a Multi-Faceted Persona. European Review of   Artistic Studies, 3, 1-39, ISSN 1647-3558 http://www.eras.utad.pt/revista_estudos_musicais.html

 איזקסון, ע., (2012). גלגולו של ניגון: ה"תחייה" וה"פתאטית" בזמר העברי, ביקורת ופרשנות, 44, 361-392

 איזקסון, ע., (2012). השירים ה'תימניים' של וילנסקי, האומנם תימניים? קתדרה, 145, תשרי תשע"ג, 96-120

 איזקסון, ע., (2014). "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו". מורשת הזמר העברי בבתיה"ס. עיונים בחינוך כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך,11-12: 432-477, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה

 Isaacson, A. Resolving a Teacher-Student Conflict: An Intrinsic Case Study,  Journal of  Education and Learning 5/1 March 2016, 68-77 doi:10.5539/jel.v5n1p68 URL: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p68

ביקורת ספרים בכתבי עת:                                            Reviews of Books in periodicals

 מאמר ביקורת מדעי על הספר "כינור נשמתי – המוסיקה בהגות היהודית" מאת פרופ' דב שוורץ, הגות בחינוך היהודי, מכללת ליפשיץ בירושלים, כרך י"א, תשע"ו, 213-217

ב. פרסומים שאינם שפיטים:                                                               non refereed publications

איזקסון, ע., (1998). "מוסיקה – הוראה משלבת", דעות – כתב עת בנושא הוראה וחינוך, 4, 72

איזקסון, ע., (2002). "על ספרים" – מאמר ביקורת בחוברת נוף צליל למורים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. מפתח כתב עת למורים למוסיקה, משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ירושלים, 162-164

איזקסון, ע., (2008). מקומם של לימודי האמנויות בתכניות ההכשרה להוראה, מכון מופ"ת,  32, 14-15

איזקסון, ע., (2008). חינוך הוליסטי במגמת מוסיקה כמודל דידקטי בנושא האמנויות וכאמצעי לקידום כישורי חשיבה ותקשורת בין-אישית, קידום ילדים בעזרת אמנויות, 12-13.
 

איזקסון, ע., (2011). "מהקונסרבטוריון בוורשה לכרמי תימן", פנים: הזמר הוא בנפשנו, 52-53, 128-138
 

איזקסון, ע. (2012). מיהו המורה המיטיב, קו לחינוך, גיליון 594, 5, 20.12.12
 

איזקסון, ע. (2014). בתיה שטראוס – קוים לדמותה. אתר זמרשת http://zemer.co.il/artist.asp?id=111
 

איזקסון, ע., (2017). (עורכת), מדריך לתזמורת, מאת בתיה שטראוס. [הוצאה דיגיטלית מחודשת במהדורה שלישית]   http://www.box.net/shared/boa2z1ao8g

    

 

קורסים

במחלקה למוסיקה

* התמצאות פרטיטורה (47-121-01)

* סוגיות בהוראת* מבוא וסקירה מימיה"ב עד המאה ה-21 (47-150-01)

* תולדות בבתי ספר תיכוניים (47-244-01

* תולדות המוסיקה המערבית 3     (47-443-01)

* תולדות המוסיקה המערבית 2   (47-144-01) 

סמינריונים לתארים מתקדמים:

* אופרה רומנטית   (47-851-01

* הליד הרומנטי: המלחין כמשורר (47-724-01)

* השוואת ביצועים (47-745-01)

בביה"ס לחינוך

*  ניווט כתה ובעיות משמעת 79-505-02-03

* מתודיקה של הוראת המוסיקה (שנתי) 79-444-01

* הוראה זוטא במוסיקה    79-454-01

* תורת ההוראה וסדנא לאימוני הוראה 79-110-0979-111-09

* חשיבה יצירתית (79-0012-01)

 * הוראה זוטא מד"ח (79-443-03)


 

תחומי מחקר

Research Fields

Musicology, Music Education, Opera, Lieder, Class Orientation, Issues in Music History for high

Schools, The Romantic Era, Constructivism, Discipline Problems

הדרכת סטודנטים לתארים מתקדמים:

שם התלמיד/ה

שנת הסיום

 

מדריך שותף

לתואר 

 

סטטוס

  1. אייזנברג מאיה (המח' למוזיקה)

שימוש בשירי חג  בגני הילדים בישראל:  הלכה ומעשה

2014

דר' א. גלבוע

שני 

סיימה בציון   93

 

  1. תמי אורדו  (מוזיקה)

הכשרת סטודנטים קשתנים להוראת נגינה בקבוצות

2017

פרופ' ד. שוורץ

שלישי

עבודה שוות ערך  90

    

  1. מרט מאירוביץ   (מוזיקה)

ניתוח סוציו-מוזיקלי של תהליך יצירתי בקבוצה

 

2018

דר' א. גלבוע

שלישי

עבודה שוות בציון  88 

 

  1. אבירם אילון (מוזיקה)

תכניות לימודים להלחנה ממוחשבת בבתי ספר: חקר מרובה מקרים

2018

דר' א. גלבוע

שלישי 

העבודה אושרה נובמבר 2018, קיבל תואר ד"ר ביוני 2019

 

  1. לוי אורית (מוזיקה)

המורה החדש למוזיקה בבית הספר היסודי: קשיים והצלחות בשנים הראשונות

2019

 

שני

הצעת מחקר אושרה  12/18

 

  1. מיכל פרנקל (חינוך)

השיקולים בבחירת השירים בימי הזיכרון לחללי צה"ל, באירועים ציבוריים וברדיו הממלכתי, בין השנים 2013-1993

 

2019

 

שלישי

הצעת מחקר אושרה

(2/16)

 

  1. איאד חמזה (מוזיקה)

תרומתו של פרויקט "בית ספר מנגן" לתלמידים המגלים קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי

 

2020

פרופ' ד. שוורץ

 

שלישי

עבודה שוות בציון  92    (9/17) 

הצעת מחקר אושרה  4/18

 

  1. שושן שמואלוף  (מוזיקה)

עבודה יצירתית בקבוצות בכיתת המוזיקה בבתי ספר יסודיים

 

2020

פרופ' ד. שוורץ

שלישי

עבודה שוות 95 

הצעת מחקר אושרה  (7/18)

זוכת פרס הרקטור תשע"ט

  1. שרון לגון (מוזיקה)

דרכי הוראה יצירתיות להאזנה מודרכת במגמות המוזיקה בישראל

 

2022

 

שלישי

הגישה הצעת מחקר

 

  1. דוד בן דור (חינוך)

התנהגותם המילולית והבלתי מילולית של מורים בחטיבות הביניים בישראל והשפעתה על אקלים הכיתה

 

2022

 

שלישי

 כתיבת הצעת מחקר

 

  1. מיכל וייס (מוזיקה)

הקמה ועיצוב של מקהלות ילדים בבית הספר היסודי, חקר הדרך והשלבים להצלחה

2020

 

שני

כתיבת הצעת מחקר

  1. אושרית מהצרי (חינוך)

ההשפעה החברתית-רגשית על מתבגרים המשתתפים בתיאטרון פלייבק

2021

 

שני

עבודה שוות ערך לתזה

 

ניסיון מקצועי אחר (כנסים, הרצאות ותפקידים ציבוריים):

2019 שופטת דוח מת"ת בו נבחנים מתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה לבין מדדים פדגוגיים שונים מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך  | האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

  2019 – הקלטת פודקאסט מוסיקה ומוח

  2019 – שופטת בפסטיבל החליליות הבינלאומי ה-2 TARF   בקונסרבטוריון שטריקר ת"א

  2018 – שופטת בתחרות נגנים צעירים לאירוויזיון באדינבורו EBU מטעם התאגיד כאן וטדי                                            הפקות

  2018 – חברה בועדת הוראה של ביה"ס לחינוך

2018 – חברה בועדת ההיגוי של הכנס   מי אני שיר ישראלי מס' 15

2017 – חברה בועדת ההיגוי בתחום ההוראה המתקדמת מטעם סגן הנשיא למחקר

2014-2015     חברה במדור לבתי"ס על תיכוניים לאמנויות – משרד התרבות והספורט

2014  שותפה פעילה ב'שדולת הזמר העברי' בכנסת ישראל בחסות ח"כ אליעזר שטרן

2014  מעריכה ספרי לימוד משרד החינוך אגף ספרי לימוד משרד החינוך דבורה הנביאה 2 י-ם

10/2013 חברה בוועדת ההיגוי של פתיחת שנה"ל של ביה"ס לחינוך – כפר המכביה

2013  - יו"ר הכנס: ללַמֵד בחברה רב תרבותית - יום עיון ושיח למורים למוסיקה ולמחול בקונסרבטוריון ע"ש רובין ליד האקדמיה למוסיקה ולמחול גבעת רם י-ם בחסות מכון ואן-ליר / פורום דוסטרובסקי

2013  ואילך  חברה בוועדה מקצועית מטעם המל"ג לבדיקת הבקשה של מכללת גבעת וושינגטון  לפתוח תכנית לקראת תואר "בוגר בהוראה" (B.Mus.Ed) חד-חוגי בנגינה בקבוצות במסלול רב-גילאי (א'-י"ב)           אושר ע"י המל"ג 13.5.14 

2012 ואילך    חברה בוועדת האתיקה של המח' למוסיקה

2012  ואילך     חברה בוועדת ההיגוי של פורום דוסטרובסקי (ע"ש ראש האקדמיה בי-ם הגב' יוכבד דוסטרובסקי-קופרניק  לחינוך למוסיקה ולמחול)

2011    2015      2016       2017       פרס מרצה מצטיינת

2011-2013  מחקר בחסות המדען הראשי של משרד החינוך - "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו"...מורשת הזמר העברי בבתיה"ס

2004  מנחה "לקראת קונצרט" למנויים, תזמורת סימפונית חיפה: לתכנית: באך, דבוז'אק, ברטוק

2002  השתתפות בהפקת טקס השואה והגבורה העירוני של מנהל החת"ר- חיפה

1996-1998  השתתפות מקהלת "רעות" בתכנית הקונצרטים של תזמורת סימפונית חיפה באופרות: "חליל הקסם", "הנזל וגרטל", "לה-בוהם", "כרמן".

1997  מנחה ליישומי מחשב בהוראת המוסיקה

1996  הנחיית מורים בגישות הוראה אלטרנטיביות וימי עיון בקורס מנהלים במשרד החינוך- מחוז חיפה

1994  ביצוע ב בכורה עולמית של "שיר בוקר" מאת אבישי יער בסדנת מלחינים ישראלים כותבים למקהלות ילדים, מוזיאון ישראל ת"א (הוקלט לקול המוסיקה)

 

 

 

 

 

אמצעי התקשורת

הרצאות בכנסים מדעיים:          PAPERS PRESENTED AT SCIENTIFIC CONFERENCES

 

שנה                   

מקום

נושא הכנס                  

נושא ההרצאה

 

2008

 המכללה האקדמית גורדון 

הכנס החמישי משמעת בחינוך

ניהול כתה אתגרים ופתרונות

 

2008 

 

אוניברסיטת בר אילן 

"מי אני?  שיר ישראלי מס. 5"

 

יו"ר מושב  שני: "עבר והווה בזמר העברי"

 

2009  

המכללה האקדמית אשקלון

"מי אני שיר ישראלי מס. 6"

גלגולו של ניגון - התחייה והפתטית בזמר העברי

 

2011

אוניברסיטת בר אילן

"מי אני שיר ישראלי מס. 8"

השירים ה'תימניים' של וילנסקי – האם תימניים?

 

2012

מלון דן פנורמה, ת"א

מאה שנים של מחקר וחדשנות בחינוך, בהכשרת מורים ובחינוך מוזיקלי

  1. בתיה שטראוס – מוסיקאית ומחנכת (פוסטר)
  2. בין מורה לתלמיד: 10 הדיברות להידברות
  3. גישות שונות בהוראת תולדות המוסיקה לתיכוניים

 

2013

אוניברסיטת בר אילן

"מי אני? שיר ישראלי" כנס העשור

"קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו"...מורשת הזמר העברי בבתי הספר

 

2013

 

האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין ירושלים

 / מכון ואן ליר

ללמד בחברה רב תרבותית

 כנס למורים למוסיקה ולמחול

יו"ר הכנס מפיקה ומנחה

2014

אוניברסיטת בר אילן

"מי אני? שיר ישראלי מס. 11"

יו"ר מושב הפתיחה "שירי לי כי טוב" – נשים בזמר העברי

 

2015

מכון ואן ליר

 ירושלים

פורום דוסטרובסקי לחינוך ומוסיקה – מיהו המורה הטוב?

10 הדיברות להידברות

 

2015

אוניברסיטת בר אילן

"מי אני ? שיר ישראלי" מס. 12

אור וירושלים - כמה אור בשיר אחד

 

2016

אוניברסיטת בר אילן

כנס בין תחומי ספרות ומוזיקה

בדידות קיומית בשיריו של רוברט שומאן

2017

אוניברסיטת בר אילן

מי אני שיר ישראלי מס' 14

נחום היימן "ממשיך לשיר"

2017

כנס בן לאומי בחינוך מוזיקלי

התזמורת הפילהרמונית ותכנית מפתח

יו"ר מושב

         
 

הרצאות בסמינרים ובקולוקויום מח'

 

שנה

מקום

נושא

ההרצאה

2003 

אוניברסיטת בר אילן

סמינר מחלקתי 

הקנטבילה בקונצ'רטו הרומנטי

2004

תזמורת סימפונית חיפה

הרצאה למנויים

"לקראת קונצרט": באך, דבוז'אק, ברטוק

 

 

2007 

 

 

המכללה האקדמית גורדון;

אוניברסיטת בר אילן

סמינריון סגל;

יום עיון פורום הכשרת מורים בי"ס לחינוך

 

שופן – משורר הפסנתרנים

2008 

מכללת לוינסקי

 

השתלמות קיץ ארצית למורים למוסיקה

 

האזנה פעילה

2011

אוניברסיטת בר אילן

קולוקוויום החוג להכשרת מורים – ביה"ס לחינוך

 

ניווט כתה ובעיות משמעת

2011

אוניברסיטת בר אילן

קולוקוויום של המח' למוסיקה

 

הפנים השונות של נורמה מאת בליני

2012

אוניברסיטת בר אילן

יום עיון למורי תיכוניים – פיקוח ארצי משרד החינוך

דרכים לפיתוח שיעור תולדות

2015

הפקולטה לרפואה צפת – א. בר אילן

סמינריון שנים ב-ג: סיטואציה פסיכו-קלינית

בין רופא לחולה

2015

ישיבת מקור חיים

גוש עציון

סמינר מוסיקה

מוסיקה – סוד? קסם? השפעה?

2015

מכללת לוינסקי / משרד החינוך

השתלמות ארצית למורים למוסיקה

מקומו של הזמר העברי בחינוך המוזיקלי

2015

נורדיה / משרד החינוך

יום עיון ארצי למרכזי מגמות מוסיקה

פרחי הוראה לקראת שילוב במגמות

2016

הפקולטה לרפואה צפת – א. בר אילן

סטודנטים שנה ד' ביה"ס לרפואה

סיטואציות מכוננות בין מטפל למטופל

2016

אוניברסיטת בר אילן

קולוקויום המח' למוזיקה

דיאלוגים: בשני פרקים איטיים של קונצ'רטו

2017

אוניברסיטת בר אילן

ביה"ס לחינוך

הרצאה בפני משלחת חוקרים ממדינות בעולם מטעם משרד החוץ

 

2018

אוניברסיטת בר אילן

מי אני שיר ישראלי מס' 15

יו"ר מושב 3 ומדריכת הרכב נגנים

2019

אוניברסיטת בר אילן

מי אני שיר ישראלי מס' 16

הרצאה: עומר אדם – איך הוא עושה את זה?"

הנחיית הרכב מוסיקלי

יו"ר מושב שלישי