ד"ר עטרה איזקסון
קורות חיים
השכלה:
2006 -2002 אוניברסיטת בר אילן – תואר שלישי
המחלקה למוסיקה
תכנית מלגת הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים מחזור תשס"ד
1989-1991 "האנטר קולג' " - The City University of New York
מ.א. במוסיקולוגיה וחינוך (GPA 4.00)
1986-1988 אוניברסיטת חיפה
ספרות עברית והשוואתית
1981-1985 אקדמיה למוסיקה ומחול ע"ש רובין ירושלים
ב.א. בפסנתר ובחינוך מוסיקלי, תעודת הוראה
הוראה:
-2006 אוניברסיטת בר אילן - מרכזת מסלול תעודת הוראה במוסיקה– ביה"ס לחינוך,
מרצה: מתודיקה של ההוראה, עבודה מעשית, הוראה זוטא, הוראת מוסיקה
בשדה, ניווט כתה ובעיות משמעת, תורת ההוראה, סדנה לאימוני הוראה, חשיבה יצירתית
-2004 אוניברסיטת בר אילן - מרצה במח' למוסיקה לתולדות המוסיקה המערבית
(בארוק, קלאסיקה ורומנטיקה), סוגיות בהוראת תולדות בבית-ספר תיכוניים, סמינריון: אופרה רומנטית; הליד הגרמני: המלחין כמשורר, השוואת ביצועים
2002- 1997 ביה"ס לאמנויות "רעות" חיפה - מרכזת מגמת המוסיקה
2003 -1992 מנצחת מקהלת המגמה למוסיקה, מורה לתולדות המוסיקה וניתוח יצירות
2008 -1992 מכללת גורדון חיפה - מרצה לדידקטיקה: ניווט כתה, האזנה מודרכת,
קונסטרוקטיביזם, הפעלה יצירתית לגיל הרך, שילוב אמנויות באמצעות מחשב,
התק' הרומנטית
1989-1991 ישיבת רמ"ז ניו יורק - מורה לספרות עברית והשוואתית
ההסתדרות העברית הציונית - מורה לספרות
1986-1988 ביה"ס הריאלי העברי - מורה למוסיקה ומנצחת מקהלה
מכללת אורנים - מורה מאמנת במכון למוסיקה
ד"ר עטרה איזקסון
מרכזת מסלול תעודת הוראה במוסיקה בבי"ס לחינוך באוניברסיטת בר אילן. מרצה במח' למוסיקה ובביה"ס לחינוך. מתמחה במוסיקה של המאה ה-19, בעלת עניין מיוחד בז'אנרים ווקאליים, חקר האסתטיקה של התקופה הרומנטית, חינוך מוסיקלי וזמר עברי. בעלת ניסיון רב בהוראה, ניהול והקמת מגמות מוסיקה, והנחיית מורים בשיטות הוראה אלטרנטיביות, ניהול כתה ובעיות משמעת. תחום מחקר עיקרי: יחסי מורה-תלמיד והשפעה על הישגים. מנחה סטודנטים לתארים מתקדמים בחינוך מוזיקלי ובביה"ס לחינוך
פירסומים
א. פרסומים שפיטים: Refereed Publications
ספרים, מאמרים ופרקים בספרים: Articles and Chapters and Books
איזקסון, ע. (2019). צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי. הסדרה לפרשנות ותרבות בעריכת אבי שגיא, ירושלים, הוצאת כרמל. קישור לדף הספר בהוצאה מסת"ב 978-965-540-886-7
איזקסון, ע., וייס, מ. (2017). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה. http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf
איזקסון, ע., (2012). פרק 5 – הרומנטיקה בתוך תולדות המוזיקה מימי הביניים עד המאה העשרים, יהודית כהן (עורכת), רמת אביב, הוצאת מט"ח, 155-198
מאמרים בכתבי עת: Articles in periodicals
איזקסון, ע., (2008). קנטבילה בפרק הראשון מתוך הקונצ'רטו לפסנתר אופ. 54 מאת רוברט שומאן, מִנְעד, כתב העת המוסיקולוגי בישראל, 6, 1-24
Isaacson, A., (2010). A Singing Voice in Liszt’s Piano Concerto No. 1 in E flat, Journal of the American Liszt Society, 59-60, 150-67
Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85
Isaacson, A., (2012). Norma - a Multi-Faceted Persona. European Review of Artistic Studies, 3, 1-39, ISSN 1647-3558 http://www.eras.utad.pt/revista_estudos_musicais.html
איזקסון, ע., (2012). גלגולו של ניגון: ה"תחייה" וה"פתאטית" בזמר העברי, ביקורת ופרשנות, 44, 361-392
איזקסון, ע., (2012). השירים ה'תימניים' של וילנסקי, האומנם תימניים? קתדרה, 145, תשרי תשע"ג, 96-120
איזקסון, ע., (2014). "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו". מורשת הזמר העברי בבתיה"ס. עיונים בחינוך כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך,11-12: 432-477, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה
Isaacson, A. Resolving a Teacher-Student Conflict: An Intrinsic Case Study, Journal of Education and Learning 5/1 March 2016, 68-77 doi:10.5539/jel.v5n1p68 URL: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p68
ביקורת ספרים בכתבי עת: Reviews of Books in periodicals
מאמר ביקורת מדעי על הספר "כינור נשמתי – המוסיקה בהגות היהודית" מאת פרופ' דב שוורץ, הגות בחינוך היהודי, מכללת ליפשיץ בירושלים, כרך י"א, תשע"ו, 213-217
ב. פרסומים שאינם שפיטים: non refereed publications
איזקסון, ע., (1998). "מוסיקה – הוראה משלבת", דעות – כתב עת בנושא הוראה וחינוך, 4, 72
איזקסון, ע., (2002). "על ספרים" – מאמר ביקורת בחוברת נוף צליל למורים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. מפתח כתב עת למורים למוסיקה, משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ירושלים, 162-164
איזקסון, ע., (2008). מקומם של לימודי האמנויות בתכניות ההכשרה להוראה, מכון מופ"ת, 32, 14-15
איזקסון, ע., (2008). חינוך הוליסטי במגמת מוסיקה כמודל דידקטי בנושא האמנויות וכאמצעי לקידום כישורי חשיבה ותקשורת בין-אישית, קידום ילדים בעזרת אמנויות, 12-13.
איזקסון, ע., (2011). "מהקונסרבטוריון בוורשה לכרמי תימן", פנים: הזמר הוא בנפשנו, 52-53, 128-138
איזקסון, ע. (2012). מיהו המורה המיטיב, קו לחינוך, גיליון 594, 5, 20.12.12
איזקסון, ע. (2014). בתיה שטראוס – קוים לדמותה. אתר זמרשת http://zemer.co.il/artist.asp?id=111
איזקסון, ע., (2017). (עורכת), מדריך לתזמורת, מאת בתיה שטראוס. [הוצאה דיגיטלית מחודשת במהדורה שלישית] http://www.box.net/shared/boa2z1ao8g
קורסים
במחלקה למוסיקה
* התמצאות פרטיטורה (47-121-01)
* סוגיות בהוראת* מבוא וסקירה מימיה"ב עד המאה ה-21 (47-150-01)
* תולדות בבתי ספר תיכוניים (47-244-01)
* תולדות המוסיקה המערבית 3 (47-443-01)
* תולדות המוסיקה המערבית 2 (47-144-01)
סמינריונים לתארים מתקדמים:
* אופרה רומנטית (47-851-01)
* הליד הרומנטי: המלחין כמשורר (47-724-01)
* השוואת ביצועים (47-745-01)
בביה"ס לחינוך
* ניווט כתה ובעיות משמעת 79-505-02-03
* מתודיקה של הוראת המוסיקה (שנתי) 79-444-01
* הוראה זוטא במוסיקה 79-454-01
* תורת ההוראה וסדנא לאימוני הוראה 79-110-09, 79-111-09
* חשיבה יצירתית (79-0012-01)
* הוראה זוטא מד"ח (79-443-03)
תחומי מחקר
Research Fields
Musicology, Music Education, Opera, Lieder, Class Orientation, Issues in Music History for high
Schools, The Romantic Era, Constructivism, Discipline Problems
הדרכת סטודנטים לתארים מתקדמים:
שם התלמיד/ה |
שנת הסיום
|
מדריך שותף |
לתואר
|
סטטוס |
שימוש בשירי חג בגני הילדים בישראל: הלכה ומעשה |
2014 |
דר' א. גלבוע |
שני |
סיימה בציון 93
|
הכשרת סטודנטים קשתנים להוראת נגינה בקבוצות |
2017 |
פרופ' ד. שוורץ |
שלישי |
עבודה שוות ערך 90
|
ניתוח סוציו-מוזיקלי של תהליך יצירתי בקבוצה
|
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי |
עבודה שוות בציון 88
|
תכניות לימודים להלחנה ממוחשבת בבתי ספר: חקר מרובה מקרים |
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי |
העבודה אושרה נובמבר 2018, קיבל תואר ד"ר ביוני 2019
|
המורה החדש למוזיקה בבית הספר היסודי: קשיים והצלחות בשנים הראשונות |
2019 |
|
שני |
הצעת מחקר אושרה 12/18
|
השיקולים בבחירת השירים בימי הזיכרון לחללי צה"ל, באירועים ציבוריים וברדיו הממלכתי, בין השנים 2013-1993
|
2019 |
|
שלישי |
הצעת מחקר אושרה (2/16)
|
תרומתו של פרויקט "בית ספר מנגן" לתלמידים המגלים קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי
|
2020 |
פרופ' ד. שוורץ
|
שלישי |
עבודה שוות בציון 92 (9/17) הצעת מחקר אושרה 4/18
|
עבודה יצירתית בקבוצות בכיתת המוזיקה בבתי ספר יסודיים
|
2020 |
פרופ' ד. שוורץ |
שלישי |
עבודה שוות 95 הצעת מחקר אושרה (7/18) זוכת פרס הרקטור תשע"ט |
דרכי הוראה יצירתיות להאזנה מודרכת במגמות המוזיקה בישראל
|
2022 |
|
שלישי |
הגישה הצעת מחקר
|
התנהגותם המילולית והבלתי מילולית של מורים בחטיבות הביניים בישראל והשפעתה על אקלים הכיתה
|
2022 |
|
שלישי |
כתיבת הצעת מחקר
|
הקמה ועיצוב של מקהלות ילדים בבית הספר היסודי, חקר הדרך והשלבים להצלחה |
2020 |
|
שני |
כתיבת הצעת מחקר |
ההשפעה החברתית-רגשית על מתבגרים המשתתפים בתיאטרון פלייבק |
2021 |
|
שני |
עבודה שוות ערך לתזה |
ניסיון מקצועי אחר (כנסים, הרצאות ותפקידים ציבוריים):
2019 שופטת דוח מת"ת בו נבחנים מתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה לבין מדדים פדגוגיים שונים מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך | האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
2019 – הקלטת פודקאסט מוסיקה ומוח
2019 – שופטת בפסטיבל החליליות הבינלאומי ה-2 TARF בקונסרבטוריון שטריקר ת"א
2018 – שופטת בתחרות נגנים צעירים לאירוויזיון באדינבורו EBU מטעם התאגיד כאן וטדי הפקות
2018 – חברה בועדת הוראה של ביה"ס לחינוך
2018 – חברה בועדת ההיגוי של הכנס מי אני שיר ישראלי מס' 15
2017 – חברה בועדת ההיגוי בתחום ההוראה המתקדמת מטעם סגן הנשיא למחקר
2014-2015 חברה במדור לבתי"ס על תיכוניים לאמנויות – משרד התרבות והספורט
2014 שותפה פעילה ב'שדולת הזמר העברי' בכנסת ישראל בחסות ח"כ אליעזר שטרן
2014 מעריכה ספרי לימוד משרד החינוך אגף ספרי לימוד משרד החינוך דבורה הנביאה 2 י-ם
10/2013 חברה בוועדת ההיגוי של פתיחת שנה"ל של ביה"ס לחינוך – כפר המכביה
2013 - יו"ר הכנס: ללַמֵד בחברה רב תרבותית - יום עיון ושיח למורים למוסיקה ולמחול בקונסרבטוריון ע"ש רובין ליד האקדמיה למוסיקה ולמחול גבעת רם י-ם בחסות מכון ואן-ליר / פורום דוסטרובסקי
2013 ואילך חברה בוועדה מקצועית מטעם המל"ג לבדיקת הבקשה של מכללת גבעת וושינגטון לפתוח תכנית לקראת תואר "בוגר בהוראה" (B.Mus.Ed) חד-חוגי בנגינה בקבוצות במסלול רב-גילאי (א'-י"ב) אושר ע"י המל"ג 13.5.14
2012 ואילך חברה בוועדת האתיקה של המח' למוסיקה
2012 ואילך חברה בוועדת ההיגוי של פורום דוסטרובסקי (ע"ש ראש האקדמיה בי-ם הגב' יוכבד דוסטרובסקי-קופרניק לחינוך למוסיקה ולמחול)
2011 2015 2016 2017 פרס מרצה מצטיינת
2011-2013 מחקר בחסות המדען הראשי של משרד החינוך - "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו"...מורשת הזמר העברי בבתיה"ס
2004 מנחה "לקראת קונצרט" למנויים, תזמורת סימפונית חיפה: לתכנית: באך, דבוז'אק, ברטוק
2002 השתתפות בהפקת טקס השואה והגבורה העירוני של מנהל החת"ר- חיפה
1996-1998 השתתפות מקהלת "רעות" בתכנית הקונצרטים של תזמורת סימפונית חיפה באופרות: "חליל הקסם", "הנזל וגרטל", "לה-בוהם", "כרמן".
1997 מנחה ליישומי מחשב בהוראת המוסיקה
1996 הנחיית מורים בגישות הוראה אלטרנטיביות וימי עיון בקורס מנהלים במשרד החינוך- מחוז חיפה
1994 ביצוע ב בכורה עולמית של "שיר בוקר" מאת אבישי יער בסדנת מלחינים ישראלים כותבים למקהלות ילדים, מוזיאון ישראל ת"א (הוקלט לקול המוסיקה)
אמצעי התקשורת
הרצאות בכנסים מדעיים: PAPERS PRESENTED AT SCIENTIFIC CONFERENCES
שנה |
מקום |
נושא הכנס |
נושא ההרצאה
|
|
2008 |
המכללה האקדמית גורדון |
הכנס החמישי משמעת בחינוך |
ניהול כתה אתגרים ופתרונות
|
|
2008
|
אוניברסיטת בר אילן |
"מי אני? שיר ישראלי מס. 5"
|
יו"ר מושב שני: "עבר והווה בזמר העברי"
|
|
2009 |
המכללה האקדמית אשקלון |
"מי אני שיר ישראלי מס. 6" |
גלגולו של ניגון - התחייה והפתטית בזמר העברי
|
|
2011 |
אוניברסיטת בר אילן |
"מי אני שיר ישראלי מס. 8" |
השירים ה'תימניים' של וילנסקי – האם תימניים?
|
|
2012 |
מלון דן פנורמה, ת"א |
מאה שנים של מחקר וחדשנות בחינוך, בהכשרת מורים ובחינוך מוזיקלי |
|
|
2013 |
אוניברסיטת בר אילן |
"מי אני? שיר ישראלי" כנס העשור |
"קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו"...מורשת הזמר העברי בבתי הספר
|
|
2013
|
האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין ירושלים / מכון ואן ליר |
ללמד בחברה רב תרבותית כנס למורים למוסיקה ולמחול |
יו"ר הכנס מפיקה ומנחה |
|
2014 |
אוניברסיטת בר אילן |
"מי אני? שיר ישראלי מס. 11" |
יו"ר מושב הפתיחה "שירי לי כי טוב" – נשים בזמר העברי
|
|
2015 |
מכון ואן ליר ירושלים |
פורום דוסטרובסקי לחינוך ומוסיקה – מיהו המורה הטוב? |
10 הדיברות להידברות
|
|
2015 |
אוניברסיטת בר אילן |
"מי אני ? שיר ישראלי" מס. 12 |
אור וירושלים - כמה אור בשיר אחד
|
|
2016 |
אוניברסיטת בר אילן |
כנס בין תחומי ספרות ומוזיקה |
בדידות קיומית בשיריו של רוברט שומאן |
|
2017 |
אוניברסיטת בר אילן |
מי אני שיר ישראלי מס' 14 |
נחום היימן "ממשיך לשיר" |
|
2017 |
כנס בן לאומי בחינוך מוזיקלי |
התזמורת הפילהרמונית ותכנית מפתח |
יו"ר מושב |
|
הרצאות בסמינרים ובקולוקויום מח'
שנה |
מקום |
נושא |
ההרצאה |
2003 |
אוניברסיטת בר אילן |
סמינר מחלקתי |
הקנטבילה בקונצ'רטו הרומנטי |
2004 |
תזמורת סימפונית חיפה |
הרצאה למנויים |
"לקראת קונצרט": באך, דבוז'אק, ברטוק
|
2007
|
המכללה האקדמית גורדון; אוניברסיטת בר אילן |
סמינריון סגל; יום עיון פורום הכשרת מורים בי"ס לחינוך
|
שופן – משורר הפסנתרנים |
2008 |
מכללת לוינסקי
|
השתלמות קיץ ארצית למורים למוסיקה
|
האזנה פעילה |
2011 |
אוניברסיטת בר אילן |
קולוקוויום החוג להכשרת מורים – ביה"ס לחינוך
|
ניווט כתה ובעיות משמעת |
2011 |
אוניברסיטת בר אילן |
קולוקוויום של המח' למוסיקה
|
הפנים השונות של נורמה מאת בליני |
2012 |
אוניברסיטת בר אילן |
יום עיון למורי תיכוניים – פיקוח ארצי משרד החינוך |
דרכים לפיתוח שיעור תולדות |
2015 |
הפקולטה לרפואה צפת – א. בר אילן |
סמינריון שנים ב-ג: סיטואציה פסיכו-קלינית |
בין רופא לחולה |
2015 |
ישיבת מקור חיים גוש עציון |
סמינר מוסיקה |
מוסיקה – סוד? קסם? השפעה? |
2015 |
מכללת לוינסקי / משרד החינוך |
השתלמות ארצית למורים למוסיקה |
מקומו של הזמר העברי בחינוך המוזיקלי |
2015 |
נורדיה / משרד החינוך |
יום עיון ארצי למרכזי מגמות מוסיקה |
פרחי הוראה לקראת שילוב במגמות |
2016 |
הפקולטה לרפואה צפת – א. בר אילן |
סטודנטים שנה ד' ביה"ס לרפואה |
סיטואציות מכוננות בין מטפל למטופל |
2016 |
אוניברסיטת בר אילן |
קולוקויום המח' למוזיקה |
דיאלוגים: בשני פרקים איטיים של קונצ'רטו |
2017 |
אוניברסיטת בר אילן |
ביה"ס לחינוך |
הרצאה בפני משלחת חוקרים ממדינות בעולם מטעם משרד החוץ
|
2018 |
אוניברסיטת בר אילן |
מי אני שיר ישראלי מס' 15 |
יו"ר מושב 3 ומדריכת הרכב נגנים |
2019 |
אוניברסיטת בר אילן |
מי אני שיר ישראלי מס' 16 |
הרצאה: עומר אדם – איך הוא עושה את זה?" הנחיית הרכב מוסיקלי יו"ר מושב שלישי
|
- תאריך עדכון אחרון: 29/11/2020