
ראש המגמה לחינוך מוזיקלי
ד"ר עטרה איזקסון
קורות חיים
השכלה:
2002-2006 אוניברסיטת בר אילן – Ph.D המחלקה למוזיקה
תוכנית מלגת הנשיא לדוקטורנטים מצטיינים מחזור תשס"ד
1989-1991 "האנטר קולג' " - The City University of New York
במוסיקולוגיה וחינוך (GPA 4.00)
1986-1988 אוניברסיטת חיפה
M.A ספרות עברית והשוואתית
1981-1985 האקדמיה למוזיקה ומחול ע"ש רובין ירושלים
B.Mus בפסנתר ובחינוך מוסיקלי, תעודת הוראה
הוראה:
2004- אוניברסיטת בר אילן - מרכזת מסלול תעודת הוראה במוזיקה – הפקולטה לחינוך, ראש מסלול דוקטורנטים בחינוך מוזיקלי במח' למוזיקה, מרצה
1997-2002 ביה"ס לאמנויות "רעות" חיפה - מרכזת מגמת המוזיקה
1992-2004 מנצחת מקהלת המגמה למוזיקה, מורה לתולדות המוזיקה וניתוח יצירות
1992-2008 מכללת גורדון חיפה - מרצה לדידקטיקה והאזנה מודרכת
1989-1991 ישיבת רמ"ז ניו יורק - מורה לספרות עברית והשוואתית
1986-1988 ביה"ס הריאלי העברי - מורה למוזיקה ומנצחת מקהלה
מכללת אורנים - מורה מאמנת במכון למוזיקה
ד"ר עטרה איזקסון
מוזיקולוגית ואשת חינוך, מרצה, יוצרת בין-תחומית וחוקרת באוניברסיטת בר אילן. מכהנת כראש מסלול תעודת הוראה במוזיקה משנת 2006, וראש מסלול דוקטורנטים בחינוך מוזיקלי משנת 2016. ספריה "צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי" (2019), "מוסיקה, יהדות, ישראליות ואנחנו: מסע של זהות" בשיתוף עם דב שוורץ (2020), "יצירתיות בהוראה: מורה ותלמיד בעולם משתנה" (2021) יצאו בהוצאת כרמל, "המלחין כמשורר הליד במאה ה-19" (2023), הוצאת אוניברסיטת בר-אילן (בדפוס).
מחקר
Research Fields
Musicology, Music Education, Opera, Lieder, Class Orientation, Issues in Music History for High Schools, The Romantic Era, Constructivism, Discipline Problem.
הדרכת סטודנטים לתארים מתקדמים:
שם הסטודנט/ית |
שנת הסיום
|
מדריך שותף |
לתואר
|
סטטוס |
1. אייזנברג מאיה (המח' למוזיקה) שימוש בשירי חג בגני הילדים בישראל: הלכה ומעשה |
2014 |
דר' א. גלבוע |
שני |
סיימה בציון 93
|
2. תמי אורדו (מוזיקה) הכשרת סטודנטים קשתנים להוראת נגינה בקבוצות |
2017 |
פרופ' ד. שוורץ |
שלישי |
עבודה שוות ערך 90
|
3. מרט מאירוביץ (מוזיקה) ניתוח סוציו-מוזיקלי של תהליך יצירתי בקבוצה
|
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי |
עבודה שוות בציון 88
|
4. אבירם אילון (מוזיקה) תכניות לימודים להלחנה ממוחשבת בבתי ספר: חקר מרובה מקרים |
2018 |
דר' א. גלבוע |
שלישי |
העבודה אושרה נובמבר 2018, דוקטורט אושר ביוני 2019
|
5. מיכל פרנקל (חינוך) השיקולים בבחירת השירים בימי הזיכרון לחללי צה"ל, באירועים ציבוריים וברדיו הממלכתי, בין השנים 2013-1993 |
2020 | שלישי |
הצעת מחקר אושרה (2/16) דוקטורט אושר באפריל 2020 |
|
6. לוי אורית (מוזיקה) המורה החדש למוזיקה בבית הספר היסודי: קשיים והצלחות בשנים הראשונות |
2021 |
|
שני |
הצעת מחקר אושרה 12/18 עבודת תזה 88 ינואר 2021 |
7. איאד חמזה (מוזיקה) תרומתו של פרויקט "בית ספר מנגן" לתלמידים המגלים קשיים רגשיים, חברתיים ולימודיים בבתי ספר יסודיים במגזר הערבי
|
2021 |
פרופ' ד. שוורץ
|
שני שלישי |
עבודה שוות בציון 92 (9/17) הצעת מחקר אושרה 4/18 דוקטורט אושר ב 2021 |
8. שושן שמואלוף (מוזיקה) עבודה יצירתית בקבוצות בכיתת המוזיקה בבתי ספר יסודיים
|
2021 |
פרופ' ד. שוורץ |
שני שלישי |
עבודה שוות 95 הצעת מחקר אושרה (7/18) זוכת פרס הרקטור תשע"ט דוקטורט אושר ב 2022 |
9. שרון לגון (מוזיקה) דרכי הוראה יצירתיות להאזנה מודרכת במגמות המוזיקה בישראל
|
2023 |
|
שלישי |
הצעת המחקר אושרה 9/19 עבודת הדוקטור נמסרה לשיפוט - 2023 |
10. דוד בן דור (חינוך) דפוסי התנהגות מילולית ובלתי מילולית של מורים בהקשר של תרבות בני הנוער בחטיבות הביניים ישראל
|
2023 |
|
שלישי |
הצעת המחקר אושרה 11/20
|
11. אושרית מהצרי (חינוך) ההשפעה החברתית-רגשית על מתבגרים המשתתפים בתיאטרון פלייבק |
2021
|
|
שני
שלישי |
עבודה שוות ערך לתזה ציון 94 (מאי 2021) הצעת מחקר לדוקטורט אושרה (2023) |
12. חן צימבליסטה (מוזיקה) דרכים חדשות להשבת קהל לאולמות הקונצרטים |
2024 | שני | הצעת מחקר בתיקונים (2023) | |
13. אלון דיאמנט (חינוך) איבוד הסמכות במערכת החינוך בישראל |
שלישי | הצעת מחקר בכתיבה |
תשע"א - מרצה מצטיינת
זכיה במענק הצטיינות בהוראה לחברי סגל במסלול המקביל לשנת תשע"ה, תשע"ו, תשע"ז, תשע"ט, תש"פ
ניסיון מקצועי אחר (כנסים, הרצאות ותפקידים ציבוריים):
2021 – עורכת ומפיקה של התערוכה הדיגיטלית און ליין 'להקשיב לציור' בשיתוף עם הצייר אסף רומאנו במימון גרנט מס' 292228 (קבוצת מחקר בין תחומית), של פרופ' אסתר עדי-יפה מהתוכנית להתפתחות הילד בבית הספר לחינוך וממרכז גונדה לחקר המוח https://www.emaze.com/@AOTIWCRQZ/-
2020 - הקלטת פודקאסט (בר דעת): יצירתיות בהוראה – מורה ותלמיד בעולם משתנה
2020 – הקלטת פודקאסט (בר דעת): השפעת קסם המוסיקה על הנפש והמוח
2019 שופטת דוח מת"ת בו נבחנים מתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה לבין מדדים פדגוגיים שונים מטעם היזמה למחקר יישומי בחינוך | האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
2019 – שופטת בפסטיבל החליליות הבינלאומי ה-2 TARF בקונסרבטוריון שטריקר ת"א
2018 – שופטת בתחרות נגנים צעירים לאירוויזיון באדינבורו EBU מטעם התאגיד כאן וטדי הפקות
2018 – חברה בועדת הוראה של ביה"ס לחינוך
2018 – חברה בועדת ההיגוי של הכנס מי אני שיר ישראלי מס' 15
2017 – חברה בועדת ההיגוי בתחום ההוראה המתקדמת מטעם סגן הנשיא למחקר
2014 - 2015 חברה במדור לבתי"ס על תיכוניים לאמנויות – משרד התרבות והספורט
2014 שותפה פעילה ב'שדולת הזמר העברי' בכנסת ישראל בחסות ח"כ אליעזר שטרן
2014 מעריכה ספרי לימוד משרד החינוך אגף ספרי לימוד משרד החינוך דבורה הנביאה 2 י-ם
10/2013 חברה בוועדת ההיגוי של פתיחת שנה"ל של ביה"ס לחינוך – כפר המכביה
2013 - יו"ר הכנס: ללַמֵד בחברה רב תרבותית - יום עיון ושיח למורים למוסיקה ולמחול בקונסרבטוריון ע"ש רובין ליד האקדמיה למוסיקה ולמחול גבעת רם י-ם בחסות מכון ואן-ליר / פורום דוסטרובסקי
2013 ואילך - חברה בוועדה מקצועית מטעם המל"ג לבדיקת הבקשה של מכללת גבעת וושינגטון לפתוח תכנית לקראת תואר "בוגר בהוראה" (B.Mus.Ed) חד-חוגי בנגינה בקבוצות במסלול רב-גילאי (א'-י"ב) אושר ע"י המל"ג 13.5.14
2012 ואילך - חברה בוועדת האתיקה של המח' למוסיקה
2012 ואילך- חברה בוועדת ההיגוי של פורום דוסטרובסקי (ע"ש ראש האקדמיה בי-ם הגב' יוכבד דוסטרובסקי-קופרניק לחינוך למוסיקה ולמחול)
2011 - 2013 מחקר בחסות המדען הראשי של משרד החינוך - "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו"...מורשת הזמר העברי בבתיה"ס
2004 מנחה "לקראת קונצרט" למנויים, תזמורת סימפונית חיפה: לתכנית: באך, דבוז'אק, ברטוק
2002 השתתפות בהפקת טקס השואה והגבורה העירוני של מנהל החת"ר- חיפה
1996 - 1998 השתתפות מקהלת "רעות" בתכנית הקונצרטים של תזמורת סימפונית חיפה באופרות: "חליל הקסם", "הנזל וגרטל", "לה-בוהם", "כרמן".
1997 מנחה ליישומי מחשב בהוראת המוסיקה
1996 הנחיית מורים בגישות הוראה אלטרנטיביות וימי עיון בקורס מנהלים במשרד החינוך- מחוז חיפה
1994 ביצוע בבכורה עולמית של "שיר בוקר" מאת אבישי יער בסדנת מלחינים ישראלים כותבים למקהלות ילדים, מוזיאון ישראל ת"א (הוקלט לקול המוסיקה)
קורסים
מלמדת את הקורסים הבאים במח' למוזיקה (תואר ראשון ותעודת הוראה):
- תולדות המוזיקה המערבית 2, 3
- מבוא וסקירה מימה"ב עד המאה ה-20
- סוגיות בהוראת תולדות בבתי"ס תיכוניים
- כתיבה אקדמית ב'
קורסים לתארים מתקדמים (שני ושלישי):
- הליד הרומנטי - המלחין כמשורר
- אופרה רומנטית
- השוואת ביצועים
- קולוקוויום מחלקתי
- השיר בסימפוניות של מאהלר
- תכנון וארגון מחקר במוסיקה למתקדמים
מלמדת את הקורסים הבאים בפקולטה לחינוך (תעודת הוראה):
- חשיבה יצירתית
- הוראה זוטא מד"ח
- הוראה זוטא במוזיקה
- ניווט כתה ופתרון בעיות משמעת
- מתודיקה של הוראת המוזיקה
פירסומים
א. פרסומים שפיטים: Refereed Publications
ספרים מדעיים:
1. איזקסון, ע., (2023). המלחין כמשורר: הליד במאה ה-19. הוצאת אוניברסיטת בר אילן, רמת גן. מסת"ב 978-965-226-645-3
2. איזקסון, ע. (2021). יצירתיות בהוראה: מורה ותלמיד בעולם משתנה. תת הסדרה לפרשנות ותרבות, מסה וביקורת, בעריכת אבי שגיא, ירושלים: הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-886-7 https://carmelph.co.il/book/creativity-in-teaching/
3. איזקסון, ע., שוורץ, ד., (2020). מוזיקה, יהדות, ישראליות ואנחנו: מסע של זהות. תת הסדרה לפרשנות ותרבות, מסה וביקורת, בעריכת אבי שגיא, ירושלים: הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-891-1
https://carmelph.co.il/book/music-israeliness-judaism-and-us /
4. איזקסון, ע. (2019). צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי. הסדרה לפרשנות ותרבות בעריכת אבי שגיא, ירושלים, הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-886-7 לדף הספר בהוצאה
ספרי לימוד:
5. איזקסון, ע., וייס, מ. (2018). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה.
http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf
6. איזקסון, ע., (2017). (עורכת), מדריך לתזמורת, מאת בתיה שטראוס. [הוצאה שלישית דיגיטלית]
https://meyda.education.gov.il/files/Mazkirut_Pedagogit/music/madrich_tizmoret.pdf
מאמרים ופרקים בספרים - Articles and Chapters in Books
7. איזקסון, ע., (2012). פרק 5 – הרומנטיקה בתוך תולדות המוזיקה מימי הביניים עד המאה העשרים, יהודית כהן (עורכת), רמת אביב, הוצאת מט"ח, 155-198.
מאמרים בכתבי עת: Articles in periodicals
8. איזקסון, ע., (2008). קנטבילה בפרק הראשון מתוך הקונצ'רטו לפסנתר אופ. 54 מאת רוברט שומאן, מִנְעד, כתב העת המוסיקולוגי בישראל, 6, 1-24
9. Isaacson, A., (2010). A Singing Voice in Liszt’s Piano Concerto No. 1 in E flat, Journal of the American Liszt Society, 59-60, 150-67
10. Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85
11. Isaacson, A., (2012). Norma - a Multi-Faceted Persona. European Review of Artistic Studies, 3, 1-39, ISSN 1647-3558
http://www.eras.utad.pt/revista_estudos_musicais.html
12. איזקסון, ע., (2014). "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו". מורשת הזמר העברי בבתיה"ס. עיונים בחינוך כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך,11-12: 432-477, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה.
13. איזקסון, ע., (2012). גלגולו של ניגון: ה"תחייה" וה"פתאטית" בזמר העברי, ביקורת ופרשנות: כתב-עת בין תחומי לחקר ספרות ותרבות , 44, 361-392.
14. איזקסון, ע., (2012). השירים ה'תימניים' של וילנסקי, האומנם תימניים? קתדרה: לתולדות ארץ-ישראל וישובה, 145, תשרי תשע"ג, 96-120.
15. Isaacson, A. (2016). Resolving a Teacher-Student Conflict: An Intrinsic Case Study, Journal of Education and Learning 5/1, 68-77. URL: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p68
16. Isaacson, A. Assis, A., & Adi-Japha, E. (2023). 'Listening’ to Paintings: Synergetic Effect of a Cross-Modal Experience on Subjective Perception. Empirical Studies of the Arts, 42, DOI: 10.1177/02762374231155742/
ביקורת ספרים בכתבי עת: Reviews of Books in periodicals
17. מאמר ביקורת מדעי על הספר "כינור נשמתי – המוזיקה בהגות היהודית" מאת פרופ' דב שוורץ, הוצאת בר אילן, 2013, 394 עמ', הגות בחינוך היהודי, מכללת ליפשיץ בירושלים, כרך י"א, תשע"ו, 213-217.
ב. פרסומים שאינם שפיטים: non refereed publications
- איזקסון, ע., (1998). "מוזיקה – הוראה משלבת", דעות – כתב עת בנושא הוראה וחינוך, 4, 72.
- איזקסון, ע., (2002). "על ספרים" – מאמר ביקורת בחוברת נוף צליל למורים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. מפתח כתב עת למורים למוזיקה, משרד החינוך, האגף לתכנון ולפיתוח תוכניות לימודים, ירושלים, 162-164.
- איזקסון, ע., (2008). מקומם של לימודי האמנויות בתכניות ההכשרה להוראה, מכון מופ"ת, 32, 14-15.
- איזקסון, ע., (2008). חינוך הוליסטי במגמת מוזיקה כמודל דידקטי בנושא האמנויות וכאמצעי לקידום כישורי חשיבה ותקשורת בין-אישית, קידום ילדים בעזרת אמנויות, 12-13.
- איזקסון, ע., (2011). "מהקונסרבטוריון בוורשה לכרמי תימן", פנים: הזמר הוא בנפשנו, 52-53, 128-138.
- איזקסון, ע. (2014). בתיה שטראוס – קוים לדמותה. אתר זמרשת http://zemer.co.il/artist.asp?id=111
תאריך עדכון אחרון : 05/03/2023