B.A.
Music B.A. |
|
Principal |
|
Secondary |
|
Double-Principal |
|
Enlarged | |
|
|
|
Music B.A. and Teaching Certificate The Music Teacher Program is offered in collaboration with Bar Ilan School of Education. |
Principal |
|
Enlarged |
|
|
|
|
B.A. in Music Technology
|
Principal |
|
Enlarged |
עלון מידע לסטודנט החדש לתואר ראשון לתשע"ד. מעודכן ב- 20-11-2012
עלון זה בא לענות על שאלות בסיסיות הקשורות למוזיקה כמקצוע, למחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן, לתנאים ולדרישות כדי להתקבל למחלקה, ולמסלולים השונים שקיימים בה. עלון זה מוקדש למועמדים לתואר ראשון ותעודת הוראה בלבד.
אנא עיין/י היטב בעלון זה לפני הפנייה למחלקה
מוזיקה
המוזיקה היא מרכיב מרכזי בתרבות האנושית. כל מחקר שיטתי של מוזיקה -היסטורי, תאורטי, אסתטי, פיזיולוגי, פסיכולוגי, טכנולוגי, סוציולוגי או אנתרופולוגי- הוא חלק ממדע המוזיקה, המכונה מוזיקולוגיה. מדע זה מהווה תחום מתחומי מדעי הרוח והעוסק בו כמקצוע נקרא מוזיקולוג.
מוזיקולוג חייב, כמובן, לאהוב מוזיקה, אך אין באהבת המוזיקה די בכדי להפוך למוזיקולוג; עליו להיות בעל שמיעה טובה, ובעל רקע מוזיקלי נרחב בתחומים כגון תאוריה, תולדות המוזיקה וספרותה היכרות עם תרבויות מוזיקליות בעולם, ואף ביצוע (נגינה וזמרה).
תהליך ההכשרה של המוזיקולוג שונה מזה של המוזיקאי. לימודי המוזיקולוגיה הם בעיקרם בעלי אופי עיוני. יחד עם זאת, תכנית הלימודים של המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן משלבת את הפן העיוני עם הפן המעשי. המחלקה אף מקיימת מסלול מיוחד להלחנה.
מגוון הידע שמקנה לימוד המוזיקולוגיה מכשיר את התלמיד/ה לעיסוק במחקר עיוני של מוזיקה, להוראת המוזיקה בכל רמה מגן חובה ועד האוניברסיטה, לשילוב בעיתונות או באמצעי התקשורת האלקטרוניים כעורך תכניות מוזיקה, כעורך מוזיקה לסרטים ומחזות וכמבקר מוזיקה. כמו כן ההכשרה במוזיקולוגיה מקנה לתלמיד/ה יתרון בקבלה לתפקידי מנהל בתחומים הקשורים לחיי המוזיקה בארץ, כגון: ניהול תזמורת, ניהול מגמות מוזיקה במוסדות שונים כגון במתנ"סים ניהול פסטיבלים, השתלבות באולפני הקלטה והפקת מופעי מוזיקה.
השילוב בין מוזיקולוגיה למקצוע אחר באוניברסיטה יכול להגדיל את סיכויי התלמיד/ה למצוא תעסוקה בתום הלימודים. בין המקצועות האלה יש לציין: חינוך, מנהל החינוך, לימודי תקשורת ועיתונות, מנהל עסקים, ספרות ואמנות. תחומים מיוחדים נוספים הם הפסיכולוגיה (ראה להלן על התעודה בתרפיה במוסיקה) והמחשבים.
המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן נוסדה בשנת 1970, והיא כיום המחלקה למוזיקה הגדולה ביותר בישראל. המחלקה, שהחלה את דרכה עם כשלושים סטודנטים וחמישה אנשי סגל, התפתחה וגדלה לכמאתיים סטודנטים (בכלל זה כחמישים סטודנטים מתמחים לתואר שני ושלישי), וצוות הוראה של יותר משלושים מרצים. המחלקה שהיא חלק מהפקולטה למדעי הרוח, מציעה מסלולי לימוד לתואר ראשון, שני ושלישי בתולדות המוזיקה, אתנומוזיקולוגיה (דגש על מוזיקה מסורתית של עדות ישראל, מוזיקה ישראלית ומוזיקה של המזרח הקרוב), חינוך מוזיקלי, סוציולוגיה של המוזיקה, טכנולוגיות מוזיקליות, איקונוגרפיה מוזיקלית ותיאוריה של המוזיקה, וכן קיים מסלול לתעודת הוראה. בנוסף מסלולים (ייחודיים ובלעדיים בארץ) לתואר שני ושלישי בהלחנה, בניצוח וכן תואר שני בתרפיה במוזיקה. המחלקה מציעה גם מגוון קורסים בתחום יישומי המחשב בהלחנה, בחינוך ובמחקר.
מזכירות המחלקה נמצאת בקומת הכניסה בבנין המוזיקה החדש (1005).
שעות קבלת הקהל של המזכירות הן:
ימי א',ג' מהשעה 11.30 עד 14.00 וימי ב', ה' מהשעה 09.00 עד 10.30. ביום ד' אין קבלת קהל.
פניות בטלפון: 03-5318405, 03-5318623. פניות בפקס: 03-7384104.
צעדים ראשונים בדרך ללימודי מוזיקה באוניברסיטת בר-אילן
הדרישות לקבלה לאוניברסיטה בכלל ולמחלקה למוזיקה מפורטות מדי שנה בידיעון האוניברסיטה, שניתן לרכישה בחנות האוניברסיטה "אקדימון" כמו כן ניתן לעיין בידיעון בספריה המרכזית של האוניברסיטה או באתר האינטרנט של האוניברסיטה בכתובת: http://www.biu.ac.il.
במקביל לרישום לאוניברסיטה יש לעבור מבחני כניסה במחלקה:
מבחני כניסה
מטרת המבחנים היא לבדוק את המיומנות המוזיקאלית של התלמידים ורמת ידיעתם, התאמתם ללימודים במחלקה ושיבוצם במגמות השונות של המחלקה. המבחנים מתקיימים בשני מועדים. יש לעקוב אחרי המודעות בעניין תאריך ומקום הבחינה.
המבחנים הם בנושאים הבאים:
1. תאוריה בסיסית, ותיווי.
2. פיתוח שמיעה (קצב, מרווחים, סולפג').
3. הרמוניה ליד המקלדת - שיבוץ לרמות.
4. נגינה בכלים - שיבוץ בקבוצות הביצוע של המחלקה. ידע בנגינה או בזמרה חייב להתבסס על קריאת תווים.
קבוצות הביצוע יתקיימו על פי רשימה שתפתח באותה שנה כגון:
מקהלה, אנסמבל קאמרי, ג'אז, פסנתר פטישים.
המעוניינים בקבוצות ביצוע אנסמבל קאמרי או ג'ז – מתבקשים להכין קטע נגינה באורך של כ- 5 דקות ולהביא את הכלי.
למידים שסיימו בגרות במגמת מוזיקה ותלמידים שלמדו לפחות שנה באוניברסיטה אחרת, במכללה או באקדמיה למוזיקה רשאים להבחן ברמה מתקדמת על מנת לקבל פטור מקורסים בסיסיים (ניתן לראות דוגמאות של מבחני פטור).
תלמידים שנכשלו במועד א', או שלא הגיעו לבחינה, רשאים לגשת למועד ב'.
נושאים למבחן הכניסה בתיווי ובתיאוריה:
א. תיווי
1. רישום נכון ופענוח של ערכים קצביים מתו שלם ועד חלקי32-, תווים מנוקדים, קשירת תווים על ידי קשת הארכה והפסקות. חלוקות לא רגילות של הפעמה (טריולות, סקסטולות וכו').
2. קריאה ורישום נכון במפתחות סול, פה, ו- דו אלט.
3. זהוי ורישום נכון של צלילים לפי רגיסטר (אוקטבה ראשונה, שניה, וכו'; אוקטבה קטנה, גדולה, וכו').
4. רישום נכון של סימני היתק.
5. מונחים שונים הקשורים לביצוע ורישומם בפרטיטורה (למשל: גליסנדו, טריל, טרמולו, פרסטו, פורטה וכד').
ב. פיתוח שמיעה
1. סולפג' במפתחות סול ו-פה.
2. זיהוי מרווחים וסולמות מג’וריים ומינוריים לפי שמיעה.
3. הכתבה חד-קולית.
4. זיהוי אקורדים משולשים במצב יסודי.
ג. תאוריה
1. המושגים: משקל, מקצב, פעמה, טמפו (מפעם), סינקופה.
2. המשקלים: 2/2; 4/2; 4/3; 4/4; 3/8; 6/8; 9/8; 12/8 .זהוי המשקל לפי מקצב נתון, ורישום נכון של מקצב במסגרת משקל נתון.
3. כתיבה וזהוי של מרווחים (מלודיים והרמוניים) עד נונה ודצימה, זכים, גדולים, קטנים, מוגדלים ומוקטנים. היפוכי המרווחים. מרווח פשוט/מרווח מורכב; מרווחים אנהרמוניים; חלוקת המרווחים לקונסוננטיים ודיסוננטים (מושלמים ובלתי מושלמים) .
4. כל הסולמות המז'ורים והמינורים לסוגיהם. מז'ור-מינור מקביל; מז'ור-מינור על אותה טוניקה; סולם דיאטוני; סולם כרומטי.
5. זהוי וכתיבה של שבעת המודוסים (יוני, דורי, פריגי, לידי, מיקסולידי, אאולי, לוקרי) ללא סימני היתק.
6. הצלילים בסולם כפונקציות: טוניקה, סופרטוניקה מדיאנטה וכו'.
7. זהוי וכתיבה של ארבעת האקורדים המשולשים (מז'ור, מינור, מגדל, מקטן) והיפוכיהם. הספטאקורד הדומיננטי והיפוכיו.
8. טרנספוזיציה של קטע נתון מסולם מז'ור לסולם מז'ור וסולם מינור לסולם מינור - כולל צלילים כרומטיים.
9. המושגים מונופוניה, הומופוניה ופוליפוניה.
10. הרכב התזמורת הסימפונית: קבוצות הכלים השונות, הכלים שמנגנים .
11. מושגים בסיסים באקוסטיקה: צלילים עיליים, תדירות, גוון.
ביבליוגרפיה מומלצת
Aldwell, Edward. Harmony & voice leading. Australia: Thomson Schirmer, 2003.
הס, מיכל. תיווי מוזיקלי: המדריך השלם לתיווי המוזיקה והכנתה לביצוע. ת"א, HasStudio Publication, 2008.
יופה, יפים. צליל, קצב וזיכרון מוסיקלי: פיתוח מיומנויות מוסיקליות. ת"א, 2008.
נספח: מועדים למבחני כניסה לשנה"ל הבא:
מועד א' – 24/6/13
מועד ב' – 26/8/13
כל המועדים מתקיימים בשעה 10:00.
המידע הנ"ל מופיע בעדכון שנתי בחוברת האוניברסיטה, רצוי לבדוק במידה ויחולו שינויים או עדכונים.
רצ"ב מבחנים לדוגמא בתיאוריה ובפתוח שמיעה.
בחינת כניסה בתאוריה - דוגמא
משך הבחינה: תאוריה - שעה ורבע, שמיעה - 30 דקות
א. מרווחים
1. זהו את המרווחים הבאים.
2. כתבו (בתווים ובמילים)לכל מרווח למעלה מרווח אנהרמוני אחד.
3. כתבו (בתווים) את המרווחים הבאים, בהתאם להוראות.
ב. סולמות
4. רשמו את סימני הסולמות הנתונים.
5. הצליל דו הוא הסובמדיאנט של סולם מנורי. רשמו את סימני הסולם במפתח הנתון ואת הצליל המוביל באותו סולם.
6. רשמו סולם מי במול מנור טבעי והרמוני (כל התווים – סימנים ליד התווים).
7. רשמו מודוס דורי. מה מאפיין אותו?
ג. אקורדים
8. זהו את האקורדים הבאים: כתבו מהו הצליל היסודי, מהו סוג האקורד ומהו ההפוך (מצב האקורד)
9. כתבו בסולם פה מז'ור את האקורדים הבאים (דף מצורף).
ד. קצב
10. כתבו 3 תיבות של 3/4 עם קדמה. יש להשתמש בערכים מגוונים כולל קצב מנוקד, שלישונים, שתי הפסקות שונות וקשת הארכה.
ה. טרנספוזיציה
11. העבירו את המנגינה לסול מ'זור.
12. כתבו את שתי התיבות הראשונות של מנגינה במס. 11 במפתח דו אלט.
13. כתבו את התווים הבאים: סול אוקטבה שניה; מי אוקטבה גדולה.
ו. מונחים - הגדר בקצרה (לבחירתכם שבעה מושגים מתוך עשרה):
14. סולם פנטטוני
15. meno mosso
16. מנור מלודי
17. rit
18. טמפו
19. רונדו
20. דיסוננס