פירוט הקורסים בתואר שני במוזיקה במגמת מוזיקה, טכנולוגיה ומדיה חזותית

אקוסטיקה ותורת הכלים: (סמסטר א')

קורס הדן בתורת הקול, דרכי העברתו, קליטתו ותרגומו לסיגנל חשמלי ודיגיטלי. במהלך הקורס מתוודעים הסטודנטים לעקרונות הפעולה של כלי הנגינה השונים ובוחנים אותם מההיבט האקוסטי, תוך דגש על סוגיות בתזמור וקומפוזיציה.

 

פרדוקס המדע המדויק

רכיבים לא הרמוניים
(מפעמונים ועד לרעש)

תגובת הלם של מערכת אקוסטית

יסודות פיזיקליים של תופעת הקול

פורמנטים והדגשי תדר
בקול האנושי

מרווחים סולמות וכיוון

תופעות אקוסטיות ופסיכו-אקוסטיות

מסננים

מרחבי האזנה

ספקטרום הצליל – ניתוח השוואתי

הדהוד

תזמור ואקוסטיקה

 

קוגניציה מוזיקלית: (סמסטר ב') 
קורס הדן בסוגיות מרכזיות בקוגניציה מוזיקלית תוך התוודעות לשאלות המעסיקות את החוקרים ולכלים המחקריים העומדים לרשותם. הקורס בוחן את מערך היחסים בין תופעות פיזיקליות, פרספטואליות וקוגניטיביות בהקשרים מוזיקליים רחבים. הנושאים הנלמדים, נבחנים הלכה למעשה באמצעות בניית מודלים (אפליקציות) בשפת תכנות Max/msp ובאמצעות ניסויי האזנה בתוכנת praat.

 

ייחודה של המוזיקה בין האמנויות

קשב

פרויקטים מסכמים

פרמטרים פסיכו-אקוסטיים

זיכרון

בניית ניסויי האזנה 

פסיכו-פיזיקה

ציפיות מוזיקליות

 

גישת הגשטלט

מציאות, דו-משמעות ואילוזיות

 

 

שפת MAX/msp יישומי MIDI : (סמסטר א')

קורס המקנה את הבסיס ללימוד תוכנת Max/msp באמצעות בניית אלגוריתמיים, המממשים תהליכי יצירה ומחשבה. הדגש מושם על היכרות מעמיקה עם פרוטוקול התקשורת MIDI כפלט צלילי או כתווים. הקורס מתנהל בפורמט סדנא וכולל ביצוע מטלות שבועיות המובילות לפרויקט מסכם.

 

קומפוזיציה אלגוריתמית

תנועה בראונית - "הליכת שיכור"

תא ותהליך

פרוטוקול תקשורת MIDI

אחסון נתונים

מימוש Shepard scale

מטרונום ומונה

מקצב

הסתברות והתפלגות

פעולות אקראיות

רצף אירועים מתויג זמן

פרויקטים מסכמים

 

שפת MAX/msp יישומי :Audio  (סמסטר ב')

קורס המשך ללימוד תוכנת Max/msp המתרכז בעיבוד צליל באמצעות יחידת ה-msp. הקורס מתנהל בפורמט סדנא וכולל ביצוע מטלות שבועיות המובילות לפרויקט מסכם המכוון לבניית כלי נגינה "טכנולוגים חכמים".

 

יצירתיות עיוורת

אפקט כדור השלג

סף ההתרחשות

מוזיקה קונקרטית

כתיבה (או קריאה) דו-ממדית

פרויקטים אישיים מונחים

אומנות רגעית

פוליפוניה של תוכן אחד

 

גמגום

בקרי שליטה

 

 

מוזיקה וטכנולוגיה מאתמול למחר: (סמסטר א')

קורס המאתגר את טכניקות היצירה-המסורתיות בעידן הטכנולוגי של המאה העשרים ואחת. במרכז הקורס עולות שאלות הנוגעות בהבעה עצמית ובמערכות יחסים בין תהליכי התחדשות מוזיקליים ואפשרויות טכנולוגיות עדכניות. הקורס מתנהל בפורמט הרצאה ומאפשר לסטודנטים להגיש רפרט  או עבודה סמינריונית.

 

העידן הפוסטמודרני

בנג'מין וולטר

מרחב השמיעה

מוזיקה אמנותית

רולאן בארת

קיטש

תהליכי הייצור של המוזיקה הפופולרית

יצירה ועריכה דיגיטלית

קומפוזיציה של 140 תווים

מופעי המחשב הנישא

עיצוב מרחב הדגימה

רפרט או עבודה סמינריונית

 

מוזיקה וטכנולוגיה- היסטוריה וספרות: (סמסטר ב')

קורס המשך ל-"קומפוזיציה בעידן הפוסט-דיגיטלי" השם דגש על יצירות, יוצרים וטכנולוגיה במאה העשרים. הקורס מתנהל בפורמט הרצאה ומאפשר לסטודנטים להגיש רפרט או עבודה סמינריונית.

 

החלוצים

השפעת הטכנולוגיה על היצירה האקוסטית והאלקטרו-אקוסטית

מוזיקה ומחשב

מדע, טכנולוגיה ופרקטיקת נגינה

אינטרדיסציפלינריות ואקספרימנטליים

סינתזה גרעינית

מוזיקה קונקרטית

מוזיקה ומדע

ספקטרליזם

אנטי חומר

הצליל האינסופי

מלחינות יוצרות

 

עבודת אולפן ויישומי:Audio   (סמסטר א') – Cubase

קורס המקנה לסטודנטים את היסודות הבסיסיים של עבודה באולפן. בקורס לומדים את השימוש בתכנת-עבודה (digital workstation) בהקשר אולפני, ביתי או "מקצועי". סביבת העבודה המרכזית היא תוכנת: Cubase.

 

מבוא היסטורי

אוטומציה

דוגם צליל

עיצוב ועריכת צליל

אקולייזר

MIDI Modifiers

הקלטת אולפן

תוספי תוכנה

Note Expression

עיבוד אודיו

הקלטת פסנתר

פרויקט מסכם באולפן

 

קומפוזיציה ואלתור בזמן אמת: (סמסטר ב') – Ableton

קורס המקנה שליטה בתוכנתAbleton Live  לעיצוב צליל בזמן אמת, לצורכי ביצוע קונצרטנטי. השיעור מתנהל כסדנת ביצוע הנשענת על חומרים שיוצרים ומעבדים הסטודנטים, בזמן הנגינה עם המחשבים.

 

מבוא ותרגיל מטרונומים

זרמים תת קרקעיים

 

ספונטניות באמנות

שימוש בנוטציה גראפית וטקסטואלית

 

ספקטרומורפולוגיה

פרויקטים כיתתיים/ אלתור בצוותא –

 laptop orchestra

השאיפה לשיווי-משקל

 

 

 

סינתזה (סמסטר א-ב')

קורס החושף את הסטודנטים לסוגיות מרכזיות בסינתזה צלילית תוך התוודעות לטכניקות יצירה שונות והאזנה לרפרטואר קנוני. הקורס מעמיד את העקרונות הנלמדים למבחן מעשי, באמצעות בניית מודלים (אפליקציות) בשפת תכנות Max/msp  בתוכנות praat  ו- supercollider

 

פיענוח אודיטיבי

רעש וספקטרום רנדומלי

סינתזה גרעינית

מאנליזה לסינתזה

סינתזה חיסורית

סינתזת מודלים פיזיים

סינתזה אדיטיבית

Wavetable lookup synthesis

מקודד קול

מעטפת הצליל

אפנון משרעת ואפנון תדר

אוטומט תאי

 

פרויקטים (סמסטר א-ב')

עבודה אישית הנשענת על תהליכי חקר ומתמקדת בשאלה או בבעיה לקראת תוצר קונצרטנטי, מייצג או פיתוח טכנולוגי. ההתקדמות בפרויקט היא בהנחיה ובליווי של המרצים (גם מחוץ לשעות ההוראה הפורמליות).

 

Audio Effects  (סמסטר ב'): Max/msp

קורס המבקש להרחיב את הגבולות המסורתיים של עיצוב צליל, באמצעות בניית טכנולוגיה המאפשרת שינוי מהותי של הצליל הנשמע ודרכי ביצועו בכלי הנגינה. תחומי הלימוד והניסוי הם: Spectral effects  - השפעה ספקטרלית בתחום הזמן או התדר, Spatialization effects  - השפעה על מיקום הסאונד במרחב, Dynamic range effects  - השפעה על התחום הדינאמי. סביבת העבודה היא: Max/msp ו- Supercollider.

 

השהייה

עיוות צליל

פיזור צליל במרחב

צבע הצליל

אפקטים בתחום התדר

פרויקטים כיתתיים

הדהוד

מתיחת גובה

 

בקרת עוצמה ועיבוד צליל לא-לינארי

מסננים

 

 

יצירה ועריכה דיגיטלית (סמסטר ב'): Max for Live

לימוד בסביבת תכנות אינטראקטיבית -Max for Live  המבוססת על  תוכנת  .Max/msp במסגרת הקורס מתוודע הסטודנט למערך ספריות הקוד, הפקודות, הפונקציות והפרוצדורות (המכונות API – ממשק תכנות יישומים) לשליטה בכל הפרמטרים של התוכנה, לצרכי קונצרט חי.

 

מבוא – M4L

MIDI

פרויקטים כיתתיים

אוטומציה של הטמפו

Live.step

 

תהליכים אלגוריתמים פשוטים

Euclidean patterns

 

מחזוריות ארעית

טיול במרחב

 

 

 

MAX/msp  תכנות אלגוריתמי מתקדם: (סמסטר ב')

קורס המשך ללימוד תכנות באמצעות תוכנת   Max/mspהשם דגש על תכנות חומרה, חיישנים ושפות מחשב מובנות. הקורס מתנהל בפורמט סדנא וכולל ביצוע מטלות שבועיות המובילות לפרויקט מסכם.

מושגי יסוד באלקטרוניקה ותכנות חומרה

פרויקטים כיתתיים

 

תכנות בג'אווה סקריפט ו- Gen

למידה מכונה

 

חיבור בסיסי של ארדואינו (תוכנה וחומרה)

 

 

עקרונות הפעולה של חיישנים בסיסיים

 

 

 

תכנות אודיו ויזואלי א' – Max/Jitter: (סמסטר א-ב')

קורס המקנה יסודות מעשיים ותאורטיים בתכנות אודיו-וויזואלי לצרכים מוזיקליים תוך בחינת מערך הקשרים המוזיקליים-ויזואליים וסוגיות אסתטיות מהותיות בתחום. הקורס מתמקד ביחידת ה-jitter  של תוכנת Max/msp/jitter תוך התנסות בתכנות חומרה (בקרים וחיישנים) לשליטה ולבקרת פרמטרים אודיו-וויזואליים, לצרכי ביצוע בקונצרט.

 

מבוא

מופע אודיו-ויזואלי

טקסטורות וצורות גיאומטריות

עיבוד אותות ספרתי

אינטראקציה ובקרת מידע

טבלאות המרה

צבע

סינתזת תמונה וצליל

סימולציית תנועה

אופרציות מתמטיות

גרפיקה וקטורית

חלקיקים בשני ממדים

ציור אלגוריתמי

אמנות טקסט

אוטומט תאי

עיבוד מרחבי

צבים ופרקטלים

פעולות בתחום התדר

 

תכנות אודיו ויזואלי ב' – :Max/Jitter (סמסטר א-ב')

קורס המשך ללימוד תכנות באמצעות יחידת ה-jitter  תוך דגש על בניית יישומים בשלושה ממדים לצרכים אודיו-ויזואליים.

 

אובייקטים וויזואליים וטקסטורות בשלושה ממדים

גישות לתכנות מודולרי – Shaders, Physics

אובייקטים גאומטריים OpenGL - 3Dtext and sketch

פרויקטים מבוססי OSC (לדוגמא: Face detection לשליטה על מאפייני הסינתזה)

תכנות תאורה DMX

מודלים אינטראקטיביים שימוש בבקרים וחיישנים באמצעות Arduino

מיפוי מרחבי - Freeform surface modelling

שימוש בסביבת M4L לצרכים אודיו-וויזואליים ואלתור בזמן אמת

 

 

עיצוב פס קול למדיה חזותית: (סמסטר א-ב')

קורס בקומפוזיציה ובעיצוב פס קול למדיה חזותית.

תוכן וצורה אודיו-וויזואליים; הבנת מורכבות השפה הוויזואלית תוך צפייה והאזנה משכלת, ביקורתית וחשיבה יצירתית

שימוש ברעשים ושכבות צליל, וידאו ארט, מיפוי וידאו

יצירת מערך הקשרים רחב בין טכניקות ליצירת צליל (סינתזה) ושפה צילומית, קולז ומונטאז

תהליכים סינכרוניים ואסינכרוניים, שאיפה לשיווי-משקל ובחינת מודלים צורניים המבוססים יחסים פרופורציונאליים

בחינת תהליכי יצירה הסמויים מן העין, אסמבלז וסאונד בתלת ממד

משחקים ומדיה אינטראקטיבית, אמנות קוד, אומנות רשת

צבע הצליל, תזמור וספקטרומורפולוגיה – מיצב ומיצג

 תכנון ועבודה על פרויקט גמר

 

קונצרט סיום:

קונצרט סיום-המסלול הוא ההזדמנות של הסטודנט להציג את מחקרו המוזיקלי, ולהתנסות הלכה למעשה, בהקמת כל הציוד הטכנולוגי הנדרש להפקתו.

סמסטר ב', בשנה השנייה ללימודים, מוקדש בחלקו לעבודה מונחת לקראת הקונצרט, בטכניקת למידה מבוססת פרויקטים – PBL)), בה מתחזקת הזיקה בין רקע תיאורטי לרקע מעשי נלמד.