מוזיקה, טכנולוגיה ומדיה חזותית

תואר שלישי (דוקטורט) בטכנולוגיות מוזיקליות מיועד למוזיקאים בעלי תואר שני המעוניינים להרחיב אופקים ולהעמיק את הדעת בתחום העיסוק שלהם. עיקר התואר הוא עבודת הדוקטורט (דיסרטציה) ואליה נלווים: 16-12 נ"ז (8-6 ש"ש) קורסים פרונטליים הכוללים קורס קולוקוויום (חובה), שיטות מחקר (חובה) ושאר הקורסים בהמלצת המנחה. את הדוקטורט יש לסיים ב-4 שנים.

הליך הקבלה מתחיל בראיון עם ראש המגמה לטכנולוגיות מוזיקליות, פרופ' שי כהן, כדי לבדוק לימודים קודמים והתאמה ללימודי תואר שלישי במחלקה. לאחר אישור ראש המגמה יש להירשם לאוניברסיטה ולחכות לזימון המחלקה לוועדה מחלקתית המורכבת מראש המחלקה, ראש המגמה ומזכירות המחלקה בנוכחות המועמד. בוועדה זו מחליטים אם יש צורך בהשלמות, בעבודת שוות ערך לתזה ומהו הרכב המנחים. לאחר אישור הוועדה המחלקתית – ניתן להתחיל בכתיבת הצעת המחקר. חשוב להתחיל את הליך ההרשמה לא יאוחר מחודש יוני, כדי לאפשר זמן לקליטת הנתונים, לקיום הוועדה ולהתחלת הלימודים באוקטובר של אותה שנה.

מועמדים שלמדו תואר שני ללא תזה יתבקשו לכתוב עבודה שוות ערך לתזה לפני שיתחילו את עבודת הדוקטורט. מומלץ שעבודה זו תהיה קשורה לנושא הדוקטורט המתוכנן ובכך לחסוך עבודה כפולה. את כתיבת העבודה שוות ערך לתזה יש לסיים תוך שנה ומיד לאחר מכן להתחיל בכתיבת הדוקטורט (4 שנים נוספות). 

התזה יכולה בעלת אופי:

  1. מוזיקולוגי חישובי

    מוזיקולוגיה חישובית היא תחום המיישם טכניקות ושיטות חישוביות לחקר המוזיקה. תחום זה משתמש במדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה כדי לנתח היבטים שונים של מוזיקה מתוך מטרה להשיג תובנות לגבי מבנים, דפוסים ויחסים בסיסיים בתוך המוזיקה, כמו גם לפתח כלים חישוביים לניתוח וסינתזה מוזיקליים. להלן מספר תחומי מפתח במחקר מוזיקולוגי חישובי:

    • ניתוח מוזיקלי. אלגוריתמים ומודלים חישוביים שנוצרו כדי לנתח יצירות מוזיקליות.
    • אחזור מידע מוזיקלי – MIR. כלים חישוביים שיכולים לחלץ באופן אוטומטי מידע משמעותי ממערכי נתונים גדולים של מוזיקה.
    • יצירה. תכנון ובניית מערכות מבוססות כללים, גישות למידת מכונה או שילוב של שניהם.
    • תפיסה וקוגניציה מוזיקלית. מודלים חישוביים שמשמשים כדי לדמות ולחקור כיצד בני אדם תופסים ומעבדים מוזיקה. לדוגמא, תפיסת קצב, זיכרון טונאלי ותגובות רגשיות למוזיקה.
    • מוזיקה וניתוח תרבות. ניתוח מערכי נתונים גדולים של תווים מוזיקליים, הקלטות או חפצים תרבותיים רלוונטיים אחרים כדי לחשוף מגמות, השפעות ושינויים לאורך זמן.
       
  2. הנדסי

    מחקר הנדסי במוזיקה משלב עקרונות ומתודולוגיות מדיסציפלינות הנדסיות עם לימוד ושיפור תהליכים מוזיקליים. תחום בינתחומי זה מתמקד ביישום טכניקות הנדסיות כדי לפתור אתגרים ביצירה, הפקה, ניתוח וביצוע מוזיקה. להלן מספר תחומי מפתח במחקר הנדסי במוזיקה:

    • כלי נגינה דיגיטליים. עיצוב ופיתוח סוגים חדשים של כלי נגינה ממוחשבים שמרחיבים את אפשרויות הביטוי המוזיקלי.
    • עיבוד אותות שמע וסינתזת סאונד. Sound Synthesis, Audio Effects Processing, Gesture Recognition, Spatial Audio and Immersive Sound, Acoustic Modeling and Simulation.
    • אינטראקציה בין אדם למחשב (HCI) במוזיקה. תרגום מחוות פיזיות לפעולות מוזיקליות. ממשקי מגע. מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) במוזיקה. יצירת מוזיקה בשיתוף, הזרמת אודיו בזמן אמת, תכנון חללים וירטואליים משותפים וכלי קומפוזיציה שיתופית. עיצוב חווית משתמש (UX) עבור תוכנת מוזיקה. אפליקציות לנייד לאינטראקציה מוזיקלית.
    • אינטראקציה מוזיקלית מבוססת מחוות. מחקר המשלב מחוות ותנועות גופניות בביצועים מוזיקליים ובהלחנה. עיצוב ממשקים המגיבים לתנועות פיזיות לשליטה במכשירים דיגיטליים או אלקטרוניים.
    • ממשקי מוח-מחשב (BCIs) במוזיקה. מחקר בתחום זה לומד את השימוש באותות מוח לביטוי מוזיקלי.
    • אקוסטיקה. תכנון מערכות חישוביות כמענה לחללי הופעות, אולמות קונצרטים ואולפני הקלטות.
       
  3. מחקרי

    מחקר איכותני במוזיקה, נועד להבין את ההיבטים הסובייקטיביים של חוויות מוזיקליות בהקשרים טכנולוגיים. מחקר שמתעמק במשמעויות, פרשנויות ורגשות הקשורים למוזיקה בשיטות שונות. ראיונות ואתנוגרפיה: ראיונות עם מוזיקאים, מלחינים או קהלים אחרים כדי לאסוף תובנות מעמיקות על חוויותיהם ונקודות המבט שלהם. חקר מקרה: בחינת אירועים מוזיקליים ספציפיים, ז'אנרים או יחידים בפירוט. מאפשר לחשוף היבטים ייחודיים של תופעות מוזיקליות ואת ההקשרים התרבותיים שלהן. ניתוח תוכן: טקסטים, מילים או ייצוגים חזותיים הקשורים למוזיקה מתוך מטרה לחשוף נושאים, משמעויות והשפעות תרבותיות.
    מחקר כמותי במוזיקה, כולל מדידה וניתוח של נתונים מספריים כדי לזהות דפוסים, קשרים ומגמות. מחקר מסוג זה מבקש לכמת תופעות והתנהגויות מוזיקליות בשיטות שונות. עיצוב ניסוי: עריכת ניסויים מבוקרים כדי לחקור את ההשפעה של משתנים מוזיקליים ספציפיים על תגובות קוגניטיביות או רגשיות. סקרים ושאלונים: כדי לאסוף נתונים כמותיים ממוזיקאים, או מבעלי עניין אחרים.
    שילוב של מחקר איכותני וכמותי: מאפשר ליהנות מהיתרונות של שתי הגישות ולקבל הבנה מקיפה יותר של תופעות מוזיקליות.

  4. קומפוזיטורי (הדגש הוא על כתיבת טקסט מוזיקלי/טכנולוגי בהיקף של עבודת מ.א עם נספחים של יצירות רלוונטיות למחקר, ע"פ הוראות המנחה) - מחקר טכנולוגי, חישובי, הנדסי או כללי, הכולל נספחים של יצירות מוזיקליות מקוריות שהן רלוונטיות לשאלת המחקר.

* המחלקה שומרת לעצמה את הזכות לחייב את הסטודנט בקורסי הטכנולוגיה או הקומפוזיציה במידה ולא נלמדו בעבר.

לפרטים נוספים, נא ליצור קשר עם פרופ' שי כהן

הנחיות לכתיבת הצעת המחקר וכן הנחיות לגשת הדוקטורט ניתן למצא באתר בית ספר ללימודים מתקדמים.