חינוך מוזיקלי

במסלול תעודת הוראה במוזיקה אנו מכשירים לקריירה מורים ומורות למוזיקה בבתי ספר יסודיים או תיכוניים, מנהלי הרכבים, מנצחי מקהלות ותזמורות. המסלול לתואר שלישי הוא מחקרי, הסטודנטים והסטודנטיות שלומדים במסלול זה מבצעים מחקר מקורי על דרכי הוראה ולימוד מוזיקה. כמה דוגמאות ממגוון המחקרים שנערכים אצלנו: "בית ספר מנגן" והשפעתו על הישגים; היסטוריה של מגמות המוזיקה בארץ ודרכי הוראה של תולדות המוזיקה; שיטות להוראה יצירתית בכיתות יסוד בשילוב אמנויות; שיטות הוראה יעילות בהוראת תאוריה ופרקטיקה; אסטרטגיות הוראה חדשניות בתולדות המוזיקה; תהליכי למידה והוראה ויחסי מורה תלמיד.
החינוך המוזיקלי נוגע בכל תחומי הלמידה, לרבות התחום הפסיכומוטורי (פיתוח מיומנויות), התחום הקוגניטיבי (רכישת הידע) ובפרט התחום הרגשי (נכונות הלומד לקבל, להפנים ולשתף את מה שיש ללמד), כולל הערכה ורגישות למוזיקה. תוכניות לימודים רבות לחינוך מוזיקלי משלבות שימוש במיומנויות מתמטיות וכן שימוש שוטף והבנה של שפה או תרבות משנית. הוכח שהעקביות של תרגול מיומנויות אלה מועילה לסטודנטים ולסטודנטיות במגוון תחומים אקדמיים אחרים וגם משפרת את הביצועים במבחנים סטנדרטיים, כגון ACT ו־SAT. אימון מוזיקלי מגיל הגן ועד החינוך העל־תיכוני הוא נפוץ מכיוון שמעורבות במוזיקה נחשבת למרכיב בסיסי בתרבות ובהתנהגות האנושית. לתרבויות מרחבי העולם יש גישות שונות לחינוך מוזיקלי, בעיקר בשל ההיסטוריה והפוליטיקה השונות. מחקרים מראים שהוראת מוזיקה מתרבויות אחרות יכולה לעזור לתלמידים לתפוס צלילים לא מוכרים בצורה נוחה יותר, והם גם מראים שהעדפה מוזיקלית קשורה לשפה המדוברת של המאזין ולצלילים האחרים שהם נחשפים אליהם בתוך התרבות שלהם.