מהו דיאלוג מוזיקלי

קבוצות דיאלוג מוזיקלי

קבוצות דיאלוג מוזיקלי הן קבוצות הידברות שמשתמשות בכוחה של המוזיקה ובכלים מעולם הטיפול במוזיקה. מטרת הקבוצות לקדם הקשבה, כבוד לאחר, דיאלוג וחיבור בין אוכלוסיות עם קונפליקט. הקבוצות נפגשות אחת לשבוע ובתהליך שנוצר על פני רצף מפגשים נרקמת היכרות משמעותית ועמוקה. הקבוצות נבנות כך שיהיה איזון בין המגזרים המרכיבים כל קבוצה. נעשה שימוש בטכניקות מוזיקליות שונות המיועדות לאנשים שאין להם בהכרח רקע מוזיקלי. לפעמים הפעילות המוזיקלית מובילה לדיאלוג מילולי ובמקרים אחרים, פעילויות מילוליות מובילות לדיאלוג מוזיקלי. מוזיקה מאפשרת ביטוי של זהות אישית ותרבותית והכרות מעמיקה של אחד עם האחר. המוזיקה יכול ליצור מרחב בטוח, לעזור לגשר ולעקוף מכשולים ולעזור לעבד תכנים שעולים בקבוצה. היא גם יכולה לעזור לקדם מיומנויות תקשורת וללמד רגישות והקשבה לאחרים וחוויה של חיבור עם ה"אחר".

במהלך המפגשים אנו משתמשים במגוון כלים: (1) אימפרוביזציות אינסטרומנטליות וקוליות; (2) שימוש סמלי בכלים המאפשרים הבנה מעמיקה יותר של עצמך ושל האחר; (3) שירה ונגינה יחד המקדמים לכידות; וכן (4) הכנה ושיתוף של פרזנטציות מוזיקליות. המשתתפים מתבקשים להכין ולהציג בפני הקבוצה מצגת מוזיקלית המשקפת את זהותם הלאומית, הדתית, המגדרית, התרבותית. בהתאם לקבוצה, אורך המצגת המוזיקלית יכול להיות באורך של 10-12 דקות או אפילו שיר אחד בלבד. גרסה אחרת, מסובכת יותר, מיועדת לשני משתתפים, ממגזרים מנוגדים, להכין מצגת משותפת. זה מאפשר דיאלוג הן בהכנת המוצר והן בהצגתו לאחרים, והוא משמש כתרגיל חזק מאוד בדו קיום.

קבוצות הדיאלוג המוזיקלי מיועדות למשתתפים ממגוון קונפליקטים, ממגוון זהויות וממגוון גילאים. למשל: לאוכלוסיות עם קונפליקט על רקע זהויות דתיות- חרדים, חילונים ודתיים; זהויות עדתית –יוצאי אתיופיה, יוצאי ברה"מ, אנגלו-סקסים...; זהויות לאומיות- ערבים ויהודים ; עולים חדשים, עולים ותיקים ו"צברים"; זהויות מגדריות ; זהויות מיניות; הורים ומתבגרים , הורים ונוער בסיכון; אנשים בעלי וללא מוגבלויות; מורים וסייעים (בבתי ספר לחינוך מיוחד); צוות הנהלת בית ספר ומורים; טבעוניים, צמחוניים ואוכלי בשר ; צעירים וקשישים, נכדים וסבים ; בין פלגים בתוך החברה החרדית ; יהודים מהארץ ומהתפוצות ; מתנגדי חיסונים ומשתתפים שבעד חיסונים ועוד קבוצות קונפליקט על פי הצורך.

השפעות הדיאלוג המוזיקלי: קבוצות הדיאלוג שנפתחו עד כה נחלו הצלחה רבה ועוררו אדוות רבות. נוצרו קשרים עמוקים בין משתתפים ממגזרים שונים, ורבים ממשתתפי הקבוצות ממשיכים להיפגש באופן עצמאי גם לאחר הסיום הרשמי של הפעילות. המשתתפים הפכו להיות שגרירים של נושא ההידברות והמשיכו ליזום פעילויות אשר מחזקות את המטרות ומגיעות לאוכלוסייה נוספת.

ההתעניינות בפרויקט רבה ויש רצון ליישמו במקומות אחרים ועם קבוצות קונפליקט נוספות, בארץ וגם בחו״ל. בכדי לאפשר התרחבות של פעילות הדיאלוג המוזיקלי הוקם "בית ספר לדיאלוג מוזיקלי" על שם אברהם עומר ז"ל באוניברסיטת בר אילן.