ד"ר עטרה איזקסון
ד"ר עטרה איזקסון הצטרפה לסגל המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן בשנת 2004 ומתמחה במוזיקה של המאה ה־19, בסגנונות ווקאליים (אופרה ולידר) וכליים (מוזיקה לפסנתר), בחינוך מוזיקלי ובזמר עברי. ד"ר איזקסון היא ראשת מסלול תעודת הוראה במוזיקה משנת 2006 וראשת המסלול לדוקטורט בחינוך מוזיקלי משנת 2016.
קורות חיים
ד"ר עטרה איזקסון השלימה תואר ראשון בביצוע וחינוך מוזיקלי באקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין (1985), תואר שני במוזיקה וחינוך (GPA 4.00) ב־CUNY Hunter College בניו יורק (1991) ותואר שלישי במוזיקה למדה באוניברסיטת בר־אילן (2007), את עבודת הדוקטורט כתבה בנושא: "קנטבילה בקונצ'רטו הרומנטי לפסנתר בהתייחס לשומאן, ליסט וברהמס".
משנת 2012 חברה ד"ר איזקסון בוועדת האתיקה של המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן ומשנת 2019 משמשת שופטת דו"ח מת"ת לבחינת המִתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה ובין מדדים פדגוגיים מטעם היוזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.
ד"ר איזקסון כתבה ארבעה ספרים בתוך חמש שנים (ראו ברשימת הפרסומים), זכתה בפרס מרצה מצטיינת (תשע"א) ובמענק הצטיינות בהוראה לחברי סגל במסלול המקביל בשנים תשע"ה, תשע"ו, תשע"ז, תשע"ט, תש"פ ותשפ"ג. ד"ר איזקסון מנחה תלמידי מחקר רבים הלומדים לתארים שני ושלישי במחלקה למוזיקה ובפקולטה לחינוך של אוניברסיטת בר־אילן.
מחקר
ההתפתחות האקדמית שלי נעה לאורך השנים בשלושה צירים מרכזיים: מוזיקה, חינוך וחינוך מוזיקלי. אף כי לא תכננתי מראש מסלול התפתחות ייחודי כזה, התחוור לי עם השנים שהמוזיקה, שבה התמחיתי בתארים המתקדמים, היוותה צוהר לעולם שהיה קרוב ללבי, החינוך. זכיתי שהצלחתי לשלב את שתי אהבותיי במסלול החינוך המוזיקלי, שבו אני מביאה לידי ביטוי הן את מומחיותי במוזיקה (הוראת תולדות המוזיקה, כתיבה מחקרית, סמינריונים לתארים מתקדמים על אודות אופרה וליד) הן את ניסיוני המקצועי (ניהול מגמת מוזיקה, הרכבים מוזיקליים, דמות הבוגר הרצוי בבית ספר), והידע האקדמי בתחום החינוך (ניהול כיתה, יחסי מורה־תלמיד וחשיבה יצירתית).
אפשר להתרשם מתחומי המחקר שלי בשני ההסכתים שהקלטתי לאפליקציית בר־דעת של אוניברסיטת בר־אילן: האחד, יצירתיות בהוראה – מורה ותלמיד בעולם משתנה, והאחר, השפעת קסם המוזיקה על הנפש והמוח; וגם בהצצה בתערוכה המקוונת בשם "להקשיב לציור" שיצרתי בשיתוף הצייר אסף רומאנו, בחסות מענק מחקר מקבוצת מחקר בין־תחומית של פרופ' אסתר עדי־יפה מהתוכנית להתפתחות הילד בפקולטה לחינוך ומהמרכז הרב תחומי לחקר המוח ע"ש גונדה באוניברסיטת בר־אילן. בעקבות התערוכה פורסם המאמר “’Listening’ to Paintings: Synergetic Effect of a Cross-Modal Experience on Subjective “Perception, בכתב־העת Empirical Studies of the Arts (2023).
את החיבור בין שני תחומי הדעת, מוזיקה וחינוך, הקפדתי ליצור מבלי לוותר על רמת מקצועיות גבוהה בכל אחד מהם ובתוך כך גם הבאתי לידי ביטוי את עולם הערכים שלי. אני מאמינה בטיפוח מצוינות אקדמית ובחינוך מוזיקלי; בתפיסת העולם שלי אי אפשר להפריד ביניהם, ובעשייה המקצועית והאקדמית אני אכן פועלת כך.
את השליחות שלי להמשיך ולהצמיח אנשים סקרנים ותאבי ידע, דור צעיר וחקרן שימשיך לשאול שאלות ולחפש תשובות בדרכו אני מגשימה באופן מיוחד במסלול דוקטורנטים בחינוך מוזיקלי באוניברסיטת בר־אילן. מסלול זה הוא יחיד וייחודי באוניברסיטאות המחקר ובמוסדות להשכלה גבוהה בארץ. המסלול, שנפתח בשנת 2016, מתרחב וגדל בשנים האחרונות וגאוותי על כך שהוא מעמיד בוגרים ובוגרות לתפארת.
קורסים
תולדות המוזיקה המערבית 2, 3
מבוא וסקירה מימה"ב עד המאה ה־20
חשיבה יצירתית
הוראה זוטא מד"ח
הוראה זוטא במוזיקה
ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת
מתודיקה של הוראת המוזיקה
סוגיות בהוראת תולדות המוזיקה בבתי"ס תיכוניים
כתיבה אקדמית ב'
סמינריונים לתארים מתקדמים:
הליד הרומנטי – המלחין כמשורר, אופרה רומנטית, השוואת ביצועים
השיר בסימפוניות של מאהלר, קולוקויום מחלקתי, תכנון וארגון מחקר למתקדמים
פירסומים
פרסומים שפיטים Refereed Publications
ספרים מדעיים:
1. איזקסון, ע., (2023). המלחין כמשורר: הליד במאה ה-19. הוצאת אוניברסיטת בר־אילן, רמת גן. מסת"ב 978-965-226-645-3
2. איזקסון, ע. (2021). יצירתיות בהוראה: מורה ותלמיד בעולם משתנה. תת הסדרה לפרשנות
ותרבות, מסה וביקורת, בעריכת אבי שגיא, ירושלים: הוצאת כרמל.
מסת"ב 978-965-540-886-7 https://carmelph.co.il/book/creativity-in-teaching/
3. איזקסון, ע., שוורץ, ד., (2020). מוזיקה, יהדות, ישראליות ואנחנו: מסע של זהות. תת הסדרה
לפרשנות ותרבות, מסה וביקורת, בעריכת אבי שגיא, ירושלים: הוצאת כרמל.
מסת"ב 978-965-540-891-1
https://carmelph.co.il/book/music-israeliness-judaism-and-us /
4. איזקסון, ע. (2019). צלילו של השיר בקונצ'רטו הרומנטי. הסדרה לפרשנות ותרבות בעריכת אבי
שגיא, ירושלים, הוצאת כרמל. מסת"ב 978-965-540-886-7 קישור לדף הספר בהוצאה
ספרי לימוד:
5. איזקסון, ע., וייס, מ. (2018). זר שירים 15 שירי א"י לכיתות היסוד וחט"ב – למורה ולתלמיד
רמת גן, אוניברסיטת בר־אילן, האגף למוזיקה המכון לאינטגרציה.
http://biui-music.org.il/t-images/zer.pdf
6. איזקסון, ע., (2017). (עורכת), מדריך לתזמורת, מאת בתיה שטראוס. [הוצאה שלישית
דיגיטלית]
https://meyda.education.gov.il/files/Mazkirut_Pedagogit/music/madrich_tizmoret.pdf
מאמרים ופרקים בספרים: Articles and Chapters in Books
7. איזקסון, ע., (2012). פרק 5 – הרומנטיקה בתוך תולדות המוזיקה מימי הביניים עד המאה
העשרים, יהודית כהן (עורכת), רמת אביב, הוצאת מט"ח, 155–198.
מאמרים בכתבי־עת: Articles in periodicals
8. Lagon-Rozenbaum, S. & Isaacson, A. (2024). “Guided Listening as Meaningful Learning: A Study of Israeli High School Music Programs", International Journal of Music Education. Open access.
9. Isaacson, A., Assis, A., & Adi-Japha, E. (2023). “Listening” to Paintings: Synergetic Effect of a Cross-Modal Experience on Subjective Perception. Empirical Studies of the Arts, 41(2). https://doi.org/10.1177/02762374231155742
10. Isaacson, A. (2016). Resolving a Teacher-Student Conflict: An Intrinsic Case Study, Journal of Education and Learning 5)1(, 68-77. URL: http://dx.doi.org/10.5539/jel.v5n1p68
11. איזקסון, ע., (2014). "קול קורא: שירה הנוער-זה שיר עתידנו". מורשת הזמר העברי בבתיה"ס. עיונים בחינוך כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך,11–12: 432–477, הפקולטה לחינוך אוניברסיטת חיפה.
12. איזקסון, ע., (2012). השירים ה'תימניים' של וילנסקי, האומנם תימניים? קתדרה: לתולדות ארץ־ישראל וישובה, 145, תשרי תשע"ג, 96–120.
13. איזקסון, ע., (2012). גלגולו של ניגון: ה"תחייה" וה"פתאטית" בזמר העברי, ביקורת ופרשנות: כתב־עת בין תחומי לחקר ספרות ותרבות , 44, 361–392.
14. Isaacson, A., (2012). Norma - a Multi-Faceted Persona. European Review of Artistic Studies, 3, 1-39, ISSN 1647-3558 http://www.eras.utad.pt/revista_estudos_musicais.html
15. Isaacson, A., (2010). Defining the Ideal Teacher: Productive Dialogue in Schools in Israel. Educational Practice and Theory, 32, 57-85
16. Isaacson, A., (2010). A Singing Voice in Liszt’s Piano Concerto No. 1 in E flat, Journal of the American Liszt Society, 59-60, 150-67
17. איזקסון, ע., (2008). קנטבילה בפרק הראשון מתוך הקונצ'רטו לפסנתר אופ. 54 מאת רוברט שומאן, מִנְעד, כתב העת המוסיקולוגי בישראל, 6, 1–24.
ביקורת ספרים בכתבי־עת: Reviews of Books in periodicals
18. מאמר ביקורת מדעי על הספר "כינור נשמתי – המוזיקה בהגות היהודית" מאת פרופ' דב שוורץ, הוצאת בר־אילן, 2013, 394 עמ', הגות בחינוך היהודי, מכללת ליפשיץ בירושלים, כרך י"א, תשע"ו, 213–217.
אמצעי התקשורת
- תערוכה דיגיטלית מציוריה של כלת פרס ישראל פרופ' זמירה מברך, יוני 2024
- ראש בראש, להכיר את האנשים מאחורי הספרים, אפליקציית עברית, 2024
- משחקים בחשיבה יצירתית, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, אפריל 2024
- יצירתיות בהוראה – מורה ותלמיד בעולם משתנה, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, 2022
- השפעת קסם המוזיקה על הנפש והמוח, הסכת באפליקציית בר־דעת, אוניברסיטת בר־אילן, 2021
- להקשיב לציור, תערוכה מקוונת מאת ד"ר איזקסון ובשיתוף הצייר אסף רומאנו, 2021
- עומר אדם איך הוא עושה את זה? הכנס "מי אני? שיר ישראלי!" ה-16, אוניברסיטת בר אילן, יוני 2019
- שיטות טיפול בתלמיד מפריע. קורס ניווט כתה ופתרון בעיול משמעת, הפקולטה לחינוך 2017
- עשרת הידברות להידברות בין מורה לתלמיד. קורס ניווט כיתה ופתרון בעיות משמעת, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן, נובמבר 2017
- פילוסופיית ההוראה של מורה-מנהיג. כנס מנהיגות, חינוך ואקדמיה: תיאוריה פוגשת שדה. אוניברסיטת בר אילן , מאי 2017
- שופן, משורר הפסנתרנים. קורס תולדות המוזיקה המערבית 3, המח' למוזיקה אוניברסיטת בר אילן, 2013
תאריך עדכון אחרון : 24/11/2024