מוזיקולוגיה

ד"ר אורי יעקב

מוזיקולוגיה
דוא"ל
uri.jacob@biu.ac.i
משרד
בניין מוזיקה (1005), חדר 13
תחומי עניין

ד"ר אורי יעקב הצטרף לסגל המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן בשנת 2023 והוא מתמקד במחקרו במגוון נושאים בתחום המוזיקולוגיה ובפרט במוזיקה מימי הביניים. בין השאר, הוא חוקר את המוזיקה שליוותה את המפעל הצלבני, מפגשים מוזיקליים בין־דתיים, מסירתה של מוזיקה למרחקים, התפתחות התיווי, יחסי טקסט־מוזיקה, האפשרויות לניתוח של מנגינות באמצעים ממוחשבים והרפרטואר לגיטרה קלאסית במאות ה־19 וה־20.

שעות קבלה
בתיאום מראש
    קורות חיים

    בתארים הראשון (2004–2008) והשני (2008–2010) למדתי ביצוע מוזיקלי בגיטרה קלאסית – שהיא גם כלי הנגינה העיקרי שבו אני מנגן עד היום – שניהם מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. בעיסוק פעיל במחקר על מוזיקה, ובתוך כך גם הוראת התחום, התחלתי מאוחר יותר, בלימודי תואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים בנושא הרפרטואר לכלי פריטה בספרד הרנסאנסית (2012–2015). לאחר מכן, השלמתי תואר שלישי באותו המוסד בנושא המוזיקה שנוצרה ותועדה על רקע מסעי הצלב (2015–2021). במהלך לימודי הדוקטורט אף יצאתי לחילופי סטודנטים לאוניברסיטת ייל שבארה"ב. פוסט־דוקטורט ערכתי כאן באוניברסיטה (2021–2022), ולאחר מכן באוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה (2022–2023).

     

    מחקר

    ברוב המקרים, המחקרים שלי כוללים בתוכם שני רכיבים בסיסיים: האחד, הניסיון לעמוד על טבעו של המפגש בין מוזיקה, מילים וייצוג ויזואלי־גרפי בשירים, במזמורים ובפיוטים, והשני השאיפה למקם את אותן יצירות קוליות בתוך הקשרים היסטוריים רחבים, שיש להם השלכות מעבר לשדה הפנים־אסתטי. לקריאה הצמודה והבין־תחומית של יצירות כאלו כמקורות היסטוריים יש פוטנציאל לשפוך אור על החוויה החושית, הריטואלית, הרגשית והמנטלית שהייתה נחלתן של החברות שבהן נוצרו, תועדו ובוצעו היצירות, באופנים שניתוח של מקורות טקסטואליים לבדו לא יוכל לעשות. כמו כן, העיסוק במגע מוזיקלי בין־תרבותי ובין־דתי – בייחוד במרחב המזרח־תיכוני והים־תיכוני – עובר כחוט השני לאורך הפעילות שלי בשדות מוזיקליים מגוונים, הן כמושא מחקר והן בשילובים שבין השדה האקדמי ובין עולם הביצוע המוזיקלי. אני מאמין כי בכוחה של נקודת מבט זו לתרום למיצוב הדיסציפלינה המוזיקולוגית כרלוונטית לחקר העבר של המרחב שבו אנחנו חיים וחיות, וכי היא אף רלוונטית מאוד לכאן ועכשיו של המפגש חוצה התרבויות והדתות בישראל.

    הניסיון להבין את הפעילות והמחשבה האנושיות בעבר ובהווה הוא הלחם והחמאה של מדעי הרוח. הניסיון הזה חושף את אלו המתעמקים בכך למגוון עצום של תובנות המסייעות להבין לא רק את מה שאנו חווים וחוות כאינדיבידואלים וכפרטים בחברה במציאות העכשווית, אלא גם איך חווים את העולם פרטים וקבוצות אוכלוסייה שמגיעים מרקעים ומהקשרים שונים בתכלית מאלו שלנו.

    את ההבנה הזאת אפשר להוביל מן הכוח אל הפועל באמצעות מוזיקה. פעם, כשעדיין לא עסקתי במחקר על מוזיקה באופן אקדמי, נשאלתי מה בעיני מגדיר מוזיקאי טוב, והתשובה שעלתה בדעתי הייתה "מי שמבין או מבינה איך מוזיקה עובדת על בני אדם". אני עדיין חושב ככה – והבנה כזו יכולה בעיני לבוא לידי ביטוי ביצירה ובביצוע של מוזיקה באופנים כאלו שמפעילים את המאזינים והמאזינות חושית, רגשית ואינטלקטואלית, וגם ביכולת לנסח במילים איך (ולמה ועל מי...) מוזיקה "עובדת". השילוב בין עשייה מוזיקלית ובין מחקר על אודות המוזיקה מזין בצורה מיטבית את הכמיהה שלי לענות על השאלות האלה, ולתשובות (החלקיות) שלנו יש פוטנציאל לשפוך אור על תופעות תרבותיות רחבות יותר, שגם להן, כמו למוזיקה, יש תמיד היבטים מרכזיים שהם מעבר לשדה הוורבאלי.

    תוכניות הלימודים אצלנו במחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן פורשות מנעד עשיר במיוחד (וגם מעודכן מאוד) של שדות מחקר, תקופות ותחומים מוזיקליים, עיוניים ומעשיים כאחד. כמכלול, התוכניות מציגות לסטודנטים ולסטודנטיות את התמונה הרחבה של הנעשה בתחום ושל ההיסטוריה שלו, וכן מציידת אותם בכלי הבסיס שיובילו להצטיינות בתחום ולהיכרות מעמיקה אתו. באותה נשימה, התוכניות הללו מאפשרות להתמקד במה שיבחרו מתוך המגוון הזה, בליווי של חברי וחברות סגל מרקעים מתודולוגיים, רעיוניים וסגנוניים מגוונים במיוחד. המחלקה גם מצטיינת בשיתופי פעולה עם פקולטות, מחלקות ומגמות אחרות באוניברסיטה, ובהן הנדסה, מדעי הנתונים, ספרות, יהדות ופסיכולוגיה. לממשקים אלו פוטנציאל להעשיר מאוד את חוויית הלמידה, לזמן הזדמנויות מקצועיות ומחקריות חדשות בעבור הלומדים והלומדות במחלקה ואף לפתוח את שערי המחלקה לסטודנטים ולסטודנטיות מיחידות אחרות באוניברסיטה.

    קורסים

    תולדות המוזיקה המערבית 4 (המאה ה־20)

    ספרד והגיטרה (סמינריון מתקדם)

    אנסמבל כללי

    קולוקוויום המחלקה למוזיקה (רכז הקורס)

    פרסומים

    פרסומים נבחרים

    1. Jacob, Uri. ‘A Musical Stereotype? Repetitive Formations of Women’s Voices in the Trouvère Repertory’. The Journal of Musicology 40/4 (forthcoming 2023).
    2. Jacob, Uri, and Yossi Maurey. ‘Jérusalem se plaint: la survivance du topos de la « Lamentation sur la Jérusalem croisée » et des principes formels de la cantio dans la lyrique du Moyen Âge central’. In Les voix de Jérusalem: Représentation et construction musicales d’une ville-mémoire, edited by Nicolas Dufetel. Paris: Van Dieren Éditeur, forthcoming 2023.
    3. Jacob, Uri. ‘Chevalier mult estes guariz and the “Pre-Chansonnier” Vernacular Lyric’. Plainsong and Medieval Music 30/2 (2022): 119–40.
    4. Jacob, Uri. ‘Sources of Inspiration for Crusading in Medieval Lyric and Music’. In Liturgy and Art as Constructors of Cultural Memory in the Middle Ages, edited by Galit Noga-Banai, Iris Shagrir, Sarit Shalev-Eyni and Yossi Maurey, 116–44. Jerusalem: Magnes Press, 2021. In Hebrew.

    תאריך עדכון אחרון : 11/02/2024