ראש המגמה למוזיקולוגיה

פרופ' אלון שב

ראש המגמה למוזיקולוגיה
דוא"ל
alon.schab@biu.ac.il
משרד
בניין מוזיקה (1005), חדר 016
תחומי עניין

פרופ' אלון שב הצטרף לסגל המחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר־אילן בשנת 2023 ומתמחה במוזיקה אנגלית של המאה ה־17, בחקר הביצוע של מוזיקה עתיקה ובעריכה ביקורתית של פרטיטורות. לצד אלה, הוא עוסק גם במסורת ה"זולצרית" של המוזיקה האשכנזית במאה ה־19, בסצינה המוזיקלית המקומית בשנות המנדט הבריטי ובתולדות מוזיקת הרוק.

שעות קבלה
בתיאום מראש
    קורות חיים

    פרופ' אלון שב למד תואר ראשון בביצוע מוזיקלי (חלילית) ובקומפוזיציה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, שם המשיך גם לתואר שני בקומפוזיציה. את התואר השלישי במוזיקולוגיה למד בטריניטי קולג' בדבלין בנושא הטכניקה הקומפוזיטורית של הנרי פרסל. בקיץ 2023 היה עמית־מבקר בספריית הבודליאנה, אוקספורד, בריטניה.

    פרופ' שב שימש איש סגל בחוג למוזיקה באוניברסיטת חיפה, כיהן כיו"ר האיגוד הישראלי למוזיקולוגיה בשנים 2019–2022 ומשנת 2016 הוא חבר המערכת של אגודת פרסל הבריטית (Purcell Society).

    בשנת 2010 היה פרופ' שב שותף למציאתו של כתב־היד Israeliten, שהוא גם המקור המוקדם ביותר ליצירתו של שוברט "טוב להודות לה'".

    מחקר

    אני מוזיקולוג היסטורי שלא מסוגל להימנע מאנליזה, ואנליטיקן שמכור למחקר היסטורי. לכן המחקר שלי מניב שני סוגים עיקריים של פירות מחקריים: סוג אחד הוא פרטיטורות (חוברות תווים) המשקפות חקירה של מקורות – למשל, שחזור הנוסח הנכון ביותר של יצירה על סמך עיון בעשרות כתבי־יד שבהם היא השתמרה. סוג שני הוא מאמרים שעוסקים בתהליך היצירתי (איך המלחין חיבר את היצירה, מה עשה קודם, מה עשה אחר כך, מדוע כתב לכלי הזה ולא לכלי אחר, אילו שינויים הוא ערך ביצירה ומדוע).

    ההתרגשות שלי עצומה בכל פעם שאני נכנס לספרייה, והדופק מואץ בכל פעם שאני נכנס לארכיון. אנשים כמוני, שמתמכרים לעיון בכתב־היד של מלחינים מלפני 300 שנה ולקריאה בספרים בני 400 שנה – חשוב שימצאו דרך להפוך את המחקר למקצוע. אין סיפוק גדול יותר מלהחזיר לחיים יצירות שאבדו או שנשכחו במשך עשרות ומאות שנים, גאוותי על כמה יצירות שהחזרתי לאולם הקונצרטים ותקוותי להמשיך ולגלות יצירות נשכחות שעדיין יש בכוחן לרגש את הקהל.

    כשם שהחמישית של בטהובן היא תוצר מוצלח מאוד של תופעות שנלמדות בחוגים לביולוגיה, כימיה, פיזיקה ומדעי המוח, הרי שחוקי המכניקה הניוטונית הם בסופו של דבר יצירה של איש יצירתי ומקורי שפעל בזמן היסטורי מסוים ופעלו עליו תמריצים חברתיים, כלכליים ואישיים, ואי אפשר לנתק את המחשבה שלו מהספרות שקרא, מהמוזיקה ששמע ומהאנשים שהקיפו אותו. בפקולטות למדעי הרוח חוקרים בני אדם את מעשיהם של בני אדם ולומדים להעריך חשיבה, יצירתיות, פתרון בעיות, ובהרבה מקרים – לחשוף את העבר. מבחינתי, שייכות לפקולטה למדעי הרוח כמוה כהשתייכות ליחידת בילוש ייחודית.

    וספציפית במחלקה למוזיקה, בראש ובראשונה, יש כאן נבחרת של חוקרים וחוקרות, יוצרים ויוצרות מדהימים שמעבירים לסטודנטים ולסטודנטיות תמונה מגוונת מאוד (ותלת־ממדית) של מוזיקה – מזמנים שונים, מסגנונות שונים, של עמים שונים. המחלקה מורכבת מאנשים שאהבה הגדולה שלהם למוזיקה נובעת גם מסקרנות לשמה וגם מרצון להשתמש במוזיקה כאמצעי לגעת בלב ובנפש של אנשים, ואם אפשר לבחור לבלות שלוש שנים (או הרבה יותר) בין אנשים כאלה וללמוד מהם את דרכי ההתבוננות והיצירה האלה, זו כנראה העסקה הכי טובה שאפשר לעשות.

    קורסים

    תולדות המוזיקה המערבית (3)

    תכנון וארגון מחקר

    תולדות המוזיקה הפופולרית

    John Dowland: Man, Music, and Myth

    פרסומים

    ספרים

    1. Alon Schab, A Performer’s Guide to Transcribing, Editing, and Arranging Early Music (Oxford and New York: Oxford University Press, 2022).
    2. Alon Schab, The Sonatas of Henry Purcell: Rhetoric and Reversal (Rochester, NY: University of Rochester Press, 2018).

    מאמרים (רשימה חלקית)

    1. אלון שב וערן שלו, 'הזמר המבצע את שיריו והאמריקניזציה של הרוק הישראלי', קריאות ישראליות 4 (2023), 81111.
    2. Alon Schab and Eran Shalev, ‘‘The American Invasion’: The Rock Opera and the Beginnings of Rock Music in Early 70’s Israel’, Journal of Israeli History (2023)
    3. Alon Schab, ‘The Concept Album and the Early Music Revival’, Journal of Musicological Research 40/4 (2021), 323–348.
    4. אלון שב, 'ממלחין למיתוס: הפיכתו של הנרי פרסל לאורפאוס הבריטי 1706—1696', היסטוריה (מאי 2020), 2754.
    5. Alon Schab, ‘Purcell Performances in Palestine under the British Mandate’, Early Music 47/4 (November 2019), 533–550.
    6. Alon Schab, ‘Dowland’s Lachrimae: A Passionate Interpretation’, The Musical Times (Summer 2016), 17–35.
    7. Alon Schab and David Rees, ‘A New Source for Schubert’s Hebrew Psalm 92’, Nineteenth Century Music Review 13/1 (June 2016), 71–81.
    8. Alon Schab, ‘Revisiting the Known and Unknown Misprints in Purcell’s Dioclesian’, Music & Letters 91/3 (2010): 343–56.
    9. Alon Schab, ‘Distress’d Sources? A critical consideration of the authority of Purcell’s Ayres for the Theatre’, Early Music (November 2009): 633–45.

     

    תאריך עדכון אחרון : 11/02/2024